ดาวน์โหลดงานนำเสนอ
งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ
1
ทฤษฎีพื้นฐานด้านการจัดการความรู้ Theory in Knowledge Management KM701 Session 1 introduction
Asst.Dr.Pitipong Yodmongkol College of Arts Media and Technology, Chiang Mai University
2
Rule of the game Class agreements On-time – Class session & Assignment
No mobile for fun in class (including Pokemon Go) Action learning & Team learning Use Facebook KMS Company Logo
3
21st Century Characters 21st Century Practices Big Data
Cloud computing Generation Y : Z : Innovation Intellectual Assets e – Business 21st Century Practices Business Changing rapidly Unpredictable Consumer => Prosumers
4
Knowledge Based society & economy
21st Century Knowledge Based society & economy
5
สังคมฐานความรู้ Knowledge-based Society
Meaning Lifelong learning "ongoing, voluntary, and self-motivated" Innovative society Knowledge is collected, disseminated, applied and protected Easy access to knowledge by using IT
6
Knowledge-based Economy เศรษฐกิจฐานความรู้
Knowledge is the most important factor of production Knowledge plays an important part of goods and service Growth of Service industry New Economic Law The change of owner’s right (สิทธิการเป็นเจ้าของสินทรัพย์เปลี่ยน) New way of employment (การจ้างงานลักษณะใหม่) Change Management on Org. and Business Process (การเปลี่ยนแปลงองค์กรและรูปแบบธุรกิจ)
7
1. ความรู้เป็นปัจจัยการผลิตที่สำคัญที่สุด Knowledge is the most important factor of production
9
2. ความรู้เป็นส่วนสำคัญของสินค้าและบริการ Knowledge plays an important part of goods and service
(Steward, 1997)
10
3.สินค้าบริการเข้ามามีบทบาทต่อธุรกิจอย่างสูง Growth of Service industry The World's Most Valuable and Fastest Growing Brands
11
4. กฎทางเศรษฐศาสตร์ใหม่ (New Economic Law)
Old Economy Factors of Production กฎการทดถอยของผลตอบแทน {Law of Diminishing Return} ยิ่งใช้ทรัพยากรมากขึ้น ผลการตอบแทนที่ได้จะลดน้อยลง (The more any given resource is used, the smaller is the increment return)
12
4. กฎทางเศรษฐศาสตร์ใหม่ (New Economic Law)
New Economy: Factors of Production => Knowledge กฎของการเพิ่มขึ้นของผลตอบแทน (Law of Increasing Return) ยิ่งใช้ทรัพยากรมากขึ้น ยิ่งให้ผลตอบแทนมากขั้น (The more any given knowledge is used, the more is the increment return)
13
4. กฎทางเศรษฐศาสตร์ใหม่ (New Economic Law)
มูลค่า Value เวลา Time
14
5.สิทธิการเป็นเจ้าของปัจจัยการผลิต The change of owner’s right
Knowledge Workers own factors of production แรงงานมีความรู้ที่มีคุณค่าต่อองค์กรที่ตนทำงาน (Those who own valuable knowledge for the organization they work for) แรงงานผู้ที่สามารถนำความรู้มาสร้างผลผลิต (Those who know how to make knowledge productive) แรงงานผู้ที่มีความกระตือรือร้น (Those who are self-motivated)
15
5.สิทธิการเป็นเจ้าของปัจจัยการผลิต The change of owner’s right
ทรัพย์สินทางปัญญา [แกนกลางของสังคมความรู้] Intellectual Property (Center of Economy Society) ทรัพย์สินทางปัญญาเป็นสิ่งที่สามารถถือครองเป็นเจ้าของ You can own Intellectual Property Copyright ลิขสิทธิ์ Patent สิทธิบัตร Trademark ตราสินค้า Layout - Designs Of Integrated Circuit แบบผังภูมิของวงจรรวม Trade Secrets ความลับทางการค้า Geographical Indication สิ่งบ่งชี้ทางภูมิศาสตร์
16
6.การจ้างงานรูปแบบใหม่ New way of employment
17
7. การปรับเปลี่ยนองค์กร Change Management on Org. and Business Process
18
21 century => Knowledge based Society & Economy
Knowledge is what you buy and sell
19
21 century => Knowledge – based Economy
the twentieth-first century knowledge economy stands on three characters. knowledge has become the most important factor of production. knowledge assets have become more important than physical and financial assets for an organization. an organization needs new management approaches, new strategies, and new technologies to prosper in this knowledge economy (Stewart, 1997, 2001 &Roos, Roos, Dragonetti&Edvinsson, 1997)
20
Knowledge management
21
KM คืออะไร ? KM? the world today: Knowledge – based economy
organization today: Learning Organization Knowledge products Knowledge workers: KM?
22
Organization today องค์กรในยุคปัจจุบัน KM perspective
23
การจัดการองค์กรหนึ่งๆ
Sponsor An Organization Buy Share Holders Objectives Products/Services Vision/Missions Customers Tasks Staff Members College of Arts, Media and Technology, Chiang Mai University
25
Value Chain in Real-estate Business
27
Knowledge องค์กรสมัยใหม่ People Org. Processes Technology
[Awad, M. E. &Ghaziri, M. H.]
28
การจัดการความรู้ Knowledge Management
29
การจัดการความรู้ - ความหมาย
การจัดการความรู้: การรวบรวมองค์ความรู้ที่มีอยู่ ซึ่งกระจัดกระจายอยู่ในตัวบุคคลหรือเอกสาร มาพัฒนาให้เป็นระบบ เพื่อให้ทุกคนในองค์กรสามารถเข้าถึงความรู้ และพัฒนาตนเองให้เป็นผู้รู้ รวมทั้งปฏิบัติงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ อันจะส่งผลให้องค์กรมีความสามารถในเชิงแข่งขันสูงสุด [วิจารณ์ พานิช]
30
Knowledge Management Definition
31
Knowledge Management Definition
32
KM to People
33
Improve Quality And Create Service Increase Support Customer Learning
Innovation Increase Productivity Support Learning Customer Need
34
KM Historical Overview
The 2000s IT integration KM Culture & Structure Applications: KM, IC, ERP The 1990s Information Technology Intellectual Property The 1980s Value of knowledge Develop Thinking machine Manage AI & EP The 1970s MIT / Stanford => diffused knowledge [first KM] Nonaka => tacit & explicit knowledge [Japanese Knowledge Creation]
35
การจัดการความรู้: มุมมองในด้านต่างๆ
KM perspectives
36
มุมมองของการจัดการความรู้ KM Perspectives
มุมมองด้านกรอบความคิด:Conceptual perspective มุมมองด้านกระบวนการ:Process perspective มุมมองด้านเทคโนโลยี:Technology perspective มุมมองด้านองค์กร:Organizational perspective มุมมองด้านการบริหารจัดการ:Management perspective มุมมองด้านการปฎิบัติ:Implementation perspective (Liebowitz, J)
37
1. KM มุมมองด้านกรอบความคิด: Conceptual perspective
1. Variety of views& meanings Consideration Knowledge Storage media Knowledge Accessibility Knowledge Typologies [tacit & explicit] Knowledge Hierarchy Knowledge Principles [share, learn, apply] 2. Multi disciplinary
39
2. KM มุมมองด้านกระบวนการ:Process perspective
Marquardt Wiig Holsapple O’Dell Beckman 1 Acquisition 2 Creation 3 Transfer & utilization 4 Storage 1 Creation & Sourcing 2 compilation & Transformation 3 dissemination 4 Application & Value realization 1 Acquiring 2 Selecting 3 Internalizing 4 Using 5 Generating 6 Externalizing 1 Identify 2 Collect 3 Adapt 4 Organize 5 Apply 6 Share 7 Create 2 Capture 3 Select 4 Store 5 Share 6 Apply 8 Sell
40
กระบวนการจัดการความรู้ (in general)
การจัดหาความรู้ (knowledge acquisition) การจัดเก็บและค้นคืนความรู้ (knowledge storage and retrieval) การใช้ความรู้ (knowledge Utilization) การเคลื่อนย้าย กระจาย แบ่งปันความรู้ (knowledge transfer, distribution, sharing) การสร้างความรู้ใหม่ (knowledge creation) (Sveiby, 2003; Wiig, 2003; Kucza, 2001; Probst at al, 2000; Trapp, 1999 and Marquardt, 1996)
41
3. มุมมองด้านเทคโนโลยี: Technology perspective
Collaborative Technology Software application Groupware Transaction system Simulation Multimedia Intelligent system [BI, DSS etc.,] P.S. Knowledge must be readily accessible, understandable & retrievable
42
4. มุมมองด้านองค์กร: Organizational perspective
Knowledge Organization Characteristic Customer-focused Excellence-driven Innovative Organizational Structure KM department CKO Organizational Culture Trust Sharing
43
5. มุมมองด้านการบริหารจัดการ: Management perspective
Management practices KM Strategy Leadership and motivation Empowerment index Measuring and Valuing intellectual capital Customer capital Organizational capital Human capital Social capital
44
6. มุมมองด้านการปฎิบัติ: Implementation perspective
Create knowledge-oriented culture CEO support IT system support Clarify of vision and language Multiple channels for knowledge transfer Link to Org. Value
45
จุดเน้น (Focus) ของการจัดการความรู้
การพัฒนากลุ่มนักปฏิบัติหรือผู้ทำงานใช้ความรู้ (Communities of Practice/Knowledge Workers Development) การสร้างแนวทางปฏิบัติที่เหมาะสมกับสถานการณ์ขององค์กร (Best Practice Development) การใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ (Knowledge Management System)
46
เปรียบเทียบองค์กรเก่า กับ KM (ด้านบุคลากร People)
องค์กรบริหารแบบเก่าเน้น Functional องค์กรบริหารแบบใหม่เน้น Knowledge Worker Job Description Specialized Degree Based Competency Based Business Line Meeting Team Learning Defensive Routine Innovation Training Learning
47
เปรียบเทียบองค์กรเก่า กับ KM (ด้านการบริหาร Process)
องค์กรบริหารแบบเก่าเน้น Functional องค์กรบริหารแบบใหม่เน้น Knowledge Worker Hierarchy Structure Flat (3 Levels) Plan-Focused Strategy-Focused Top Down/Bottom up Process Middle-Up-Down Command and Control Conduct New Business Unit/Level Spin Out
48
เปรียบเทียบองค์กรเก่า กับ KM (สารสนเทศ Technology)
องค์กรบริหารแบบเก่าเน้น Functional องค์กรบริหารแบบใหม่เน้น Knowledge Worker Information Flow from Bottom Knowledge Flow from Top Work Procedure KM/LO Workflow Collaboration Database Knowledge Base ICT Cost Center ICT Resulting Center
49
Knowledge Management in Org.
51
Q & A
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
© 2024 SlidePlayer.in.th Inc.
All rights reserved.