ดาวน์โหลดงานนำเสนอ
งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ
ได้พิมพ์โดยLinette Green ได้เปลี่ยน 7 ปีที่แล้ว
1
1-2 ครั้งที่ 1 ผู้จัดการ และการจัดการ Managers and Managing
2
แนวคิดหลักทางด้านการจัดการ Management Key Concepts
1-3 แนวคิดหลักทางด้านการจัดการ Management Key Concepts องค์การ หมายถึง กลุ่มคนที่รวมกันภายใต้โครงสร้างอย่างใดอย่างหนึ่ง เพื่อร่วมกันทำงานให้สำเร็จตามเป้าหมาย Organizations: People working together and coordinating their actions to achieve specific goals. เป้าหมาย Goal: A desired future condition that the organization seeks to achieve.
3
แนวคิดหลักทางด้านการจัดการ (ต่อ)
การจัดการ หมายถึง กระบวนการของการวางแผน การจัดองค์การ การนำและบังคับบัญชา และการควบคุมทรัพยากรต่างๆขององค์การเพื่อการบรรลุในเป้าหมายที่กำหนดไว้ Management: The process of using organizational resources to achieve the organization’s goals by... Planning, Organizing, Leading, and Controlling
4
แนวคิดหลักทางด้านการจัดการ (ต่อ)
1-4 แนวคิดหลักทางด้านการจัดการ (ต่อ) ทรัพยากร Resource : Resources are organizational assets and include: คน People, เครื่องจักร Machinery, วัตถุดิบ Raw materials, ข้อมูลข่าวสาร Information, ทักษะ skills, ทุน Financial capital. ผู้จัดการ คือ บุคคลที่มีบทบาทโดยตรงในการสนับสนุนและผลักดันการทำงานตลอดจนรับผิดชอบต่อผลงานของบุคคลอื่น Manager : Managers are the people responsible for supervising the use of an organization’s resources to meet its goals.
5
1-5 หน้าที่ขององค์การ Organizations must provide a good or service desired by its customers. David Johnson of Campbell Soup manages his firm to provide quality food products. Physicians, nurses and health care administrators seek to provide healing from sickness. McDonald’s restaurants provide burgers, fries and shakes that people want to buy.
6
ผลการดำเนินงานขององค์การ Organizational Performance
1-6 ผลการดำเนินงานขององค์การ Organizational Performance Measures how efficiently and effectively managers use resources to satisfy customers and achieve goals. ประสิทธิภาพ หมายถึง ความสามารถในการใช้ทรัพยากรที่มีอยู่อย่างคุ้มค่าเพื่อการบรรลุเป้าหมาย มักวัดในรูปของต้นทุนหรือจำนวนทรัพยากรที่ใช้ไปเมื่อเทียบกับผลงานหรือผลผลิตที่ได้ Efficiency: A measure of how well resources are used to achieve a goal. Usually, managers must try to minimize the input of resources to attain the same goal. Peter Drucker “Do things right” “ทำงานด้วยวิธีการที่ถูกต้อง”
7
ผลการดำเนินงานขององค์การ
ประสิทธิผล หมายถึง ความสามารถในการเลือกเป้าหมายที่เหมาะสมและบรรลุในเป้าหมายนั้นๆ Effectiveness: A measure of the appropriateness of the goals chosen (are these the right goals?), and the degree to which they are achieved. Organizations are more effective when managers choose the correct goals and then achieve them. Peter Drucker “Do the right thing” “ทำในสิ่งที่ถูกต้อง”
8
หน้าที่ของผู้จัดการManagerial Functions
1-7 หน้าที่ของผู้จัดการManagerial Functions Henri Fayol was the first to describe the four managerial functions when he was the CEO of a large mining company in the later 1800’s. Fayol noted managers at all levels, operating in a for profit or not for profit organization, must perform each of the functions of: การวางแผน Planning, การจัดองค์การ organizing, การนำและบังคับบัญชา leading, การควบคุม controlling.
9
Four Functions of Management
1-8 Four Functions of Management Figure 1.2 Planning Choose Goals Controlling Organizing Monitor & measure Working together Leading Coordinate
10
การวางแผน Planning เป็นกระบวนการของการกำหนดเป้าหมายของงานและระบุถึงกิจกรรมที่ต้องทำเพื่อให้บรรลุเป้าหมายดังกล่าว Planning is the process used by managers to identify and select appropriate goals and courses of action for an organization. 3 steps to good planning : 1. Which goals should be pursued? 2. How should the goal be attained? 3. How should resources be allocated? The planning function determines how effective and efficient the organization is and determines the strategy of the organization.
11
การจัดองค์การ Organizing
1-10 การจัดองค์การ Organizing เป็นกระบวนการจัดสรรงาน ทรัพยากร และกำหนดความสัมพันธ์ของงานต่างๆเพื่อที่จะตอบสนองความสำเร็จของแผนงาน In organizing, managers create the structure of working relationships between organizational members that best allows them to work together and achieve goals. Managers will group people into departments according to the tasks performed. Managers will also lay out lines of authority and responsibility for members. An organizational structure is the outcome of organizing. This structure coordinates and motivates employees so that they work together to achieve goals.
12
ตัวอย่างโครงสร้างองค์กร
13
การนำและบังคับบัญชา Leading
1-11 การนำและบังคับบัญชา Leading เป็นกระบวนการของการกระตุ้นและผลักดันให้พนักงานเกิดความกระตือรือร้นที่จะทำงานและทุ่มเทให้กับองค์การเพื่อบรรลุความสำเร็จตามเป้าหมาย In leading, managers determine direction, state a clear vision for employees to follow, and help employees understand the role they play in attaining goals. Leadership involves a manager using power, influence, vision, persuasion, and communication skills. The outcome of the leading function is a high level of motivation and commitment from employees to the organization.
14
การควบคุม Controlling
1-12 การควบคุม Controlling เป็นกระบวนการวัดและประเมินผลงานที่เกิดขึ้น เปรียบเทียบผลงานกับเป้าหมายที่กำหนด และดำเนินการแก้ไขปรับปรุงหากจำเป็น In controlling, managers evaluate how well the organization is achieving its goals and takes corrective action to improve performance. Managers will monitor individuals, departments, and the organization to determine if desired performance has been reached. Managers will also take action to increase performance as required. The outcome of the controlling function is the accurate measurement of performance and regulation of efficiency and effectiveness.
15
ระดับของผู้จัดการ Management Levels
1-13 ระดับของผู้จัดการ Management Levels Organizations often have 3 levels of managers: First-line Managers: responsible for day-to-day operation. They supervise the people performing the activities required to make the good or service. Middle Managers: Supervise first-line managers. They are also responsible to find the best way to use departmental resources to achieve goals. Top Managers: Responsible for the performance of all departments and have cross-departmental responsibility. They establish organizational goals and monitor middle managers.
16
Three Levels of Management
1-14 Three Levels of Management Top Managers Middle Managers First-line Managers Non-management
17
จำแนกตามบทบาทและความรับผิดชอบ
ประเภทของผู้จัดการ จำแนกตามบทบาทและความรับผิดชอบ ผู้จัดการสายงานปฏิบัติการ (Line Managers) และ ผู้จัดการสายงานสนับสนุน (Staff Managers) ผู้จัดการตามหน้าที่ (Functional Managers) และ ผู้จัดการทั่วไป (General Managers)
18
การปรับโครงสร้าง Restructuring
1-15 การปรับโครงสร้าง Restructuring Top Management have sought methods to restructure their organizations and save costs. การลดขนาดองค์กร Downsizing: eliminate jobs at all levels of management. Can lead to higher efficiency. Often results in low morale and customer complaints about service.
19
แนวโน้มของการจัดการ Management Trends
1-16 แนวโน้มของการจัดการ Management Trends การให้อำนาจ Empowerment: expand the tasks and responsibilities of workers. Supervisors might be empowered to make some resource allocation decisions. ทีมงานบริหารตนเอง Self-managed teams: give a group of employees responsibility for supervising their own actions. The team can monitor its members and the quality of the work performed.
20
บทบาทของผู้จัดการ Managerial Roles
1-17 บทบาทของผู้จัดการ Managerial Roles Described by Mintzberg (1960s). บทบาท หมายถึง พฤติกรรมที่คาดหวังว่าบุคคลที่อยู่ในตำแหน่งใดตำแหน่งหนึ่งจะแสดงออกมา Roles are directed inside as well as outside the organization. There are 3 broad role categories: 1. บทบาทเชิงความสัมพันธ์ Interpersonal 2. บทบาทเชิงข้อมูลข่าวสาร Informational 3. บทบาทเชิงการตัดสินใจ Decisional
21
บทบาทเชิงความสัมพันธ์Interpersonal Roles
1-18 บทบาทเชิงความสัมพันธ์Interpersonal Roles Roles managers assume to coordinate and interact with employees and provide direction to the organization. Figurehead role: symbolizes the organization and what it is trying to achieve. Leader role: train, counsel, mentor and encourage high employee performance. Liaison role: link and coordinate people inside and outside the organization to help achieve goals.
22
บทบาทเชิงข้อมูลข่าวสาร Informational Roles
1-19 บทบาทเชิงข้อมูลข่าวสาร Informational Roles Associated with the tasks needed to obtain and transmit information for management of the organization. Monitor role: analyzes information from both the internal and external environment. Disseminator role: manager transmits information to influence attitudes and behavior of employees. Spokesperson role: use of information to positively influence the way people in and out of the organization respond to it.
23
บทบาทเชิงการตัดสินใจ Decisional Roles
1-20 บทบาทเชิงการตัดสินใจ Decisional Roles Associated with the methods managers use to plan strategy and utilize resources to achieve goals. Entrepreneur role: deciding upon new projects or programs to initiate and invest. Disturbance handler role: assume responsibility for handling an unexpected event or crisis. Resource allocator role: assign resources between functions and divisions, set budgets of lower managers. Negotiator role: seeks to negotiate solutions between other managers, unions, customers, or shareholders.
24
ทักษะทางการจัดการ Managerial Skills
1-21 ทักษะทางการจัดการ Managerial Skills There are three skill sets that managers need to perform effectively. 1. ทักษะทางความคิด Conceptual skills: the ability to analyze and diagnose a situation and find the cause and effect. 2. ทักษะทางมนุษย์ Human skills: the ability to understand, alter, lead, and control people’s behavior. 3. ทักษะทางเทคนิค Technical skills: the job-specific knowledge required to perform a task. Common examples include marketing, accounting, and manufacturing. All three skills are enhanced through formal training, reading, and practice.
25
Skill Type Needed by Manager Level
1-22 Skill Type Needed by Manager Level Figure 1.5 Top Managers Middle Managers Line Managers Conceptual Human Technical
26
ความท้าทายทางการจัดการ Management Challenges
1-23 ความท้าทายทางการจัดการ Management Challenges Increasing number of global organizations. Building competitive advantage through superior efficiency, quality, innovation, and responsiveness. Increasing performance while remaining ethical managers. Managing an increasingly diverse work force. Using new technologies.
27
กิจกรรมกลุ่มย่อย ครั้งที่ 1 เรื่อง ผู้จัดการและการจัดการ
ศาสตราจารย์ประสิทธิ์ได้สรุปการบรรยายวิชาการจัดการของเขาว่า บุคคลที่สามารถเรียนวิชานี้ได้คะแนนสูง ไม่ได้หมายความว่าพวกเขาต้องเป็นบุคคลที่ประสบความสำเร็จในการบริหารเสมอไป เราอาจจะมีบุคคลบางคนที่เรียนวิชานี้ได้คะแนนสูงประสบความสำเร็จในการเป็นผู้บริหาร แต่บุคคลบางคนอาจจะไม่ประสบความสำเร็จถึงแม้ว่าพวกเขาจะได้คะแนนสูงก็ตาม ปรากฏว่าบุคคลหลายคนสงสัยว่าจะเป็นไปได้อย่างไร ? 1. จงอธิบายว่าทำไมบุคคลบางคนที่เรียนวิชานี้ได้คะแนนสูงประสบความสำเร็จในการเป็นผู้บริหาร แต่บุคคลบางคนไม่ประสบความสำเร็จ 2. นักศึกษาเชื่อหรือไม่ว่าบุคคลบางคนเรียนวิชานี้ไม่ดี แต่พวกเขาอาจจะประสบความสำเร็จในการเป็นผู้บริหาร
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
© 2024 SlidePlayer.in.th Inc.
All rights reserved.