Customer Value Analysis การวิเคราะห์คุณค่าในสายตาของลูกค้า ผศ.ดร.สมเกียรติ เอี่ยมกาญจนาลัย ผู้ช่วยคณบดีฝ่ายวิรัชกิจ คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
New developments Customer relationship management (CRM) One-to-one marketing Knowledge management Brand building above the line investment
These leads to……… What to use as a positioning mode? What consumers consider as values? Are superior values sufficient?
How do we position our product or service?
Competitors Customer Motivations Company’s competencies
All depends on targeted consumers
Focus Group Motivations “Hot Buttons”
Motivations Product Attributes Brand Equity Availability Class of Distribution outlets Unmet needs
Product Attributes Intrinsic attributes Extrinsic attributes Raw Materials Processes Form Extrinsic attributes Branding Packaging Price
????? Positioning Modes Values
Positioning modes Product attributes Benefits Application User Distribution/availability Relationship Price
Attributes Benefits
Attributes VS Benefits ทันสมัย ความสบาย ประหยัด เป็นที่ยอมรับ ประณีต ******* น้ำหนักเบา สีสันลวดลาย ยับยาก รูปแบบดี กระชับ ทนทาน ราคา
Benefits Functional Experiential (sensations and emotions) Financial Psychosocial (expressive)*
Attributes Benefits Values
Benefits VS Values ความสบาย ความทันสมัย ความประหยัด การเป็นที่ยอมรับ เคลื่อนตัวได้คล่อง รูปแบบ แห้งง่าย รูปแบบทันสมัย ไม่หนัก วัสดุ/ผ้า ใช้ได้หลายโอกาส ตัดเย็บดี ไม่ร้อน ไม่ต้องรีด ตรา
Personal Values Belonging Love Self-Esteem Achievement Social Recognition Fun Security Welfare of future generations Happiness
ผศ.ดร.สมเกียรติ เอี่ยมกาญจนาลัย 4/5/2017 Positioning Modes Personal Values Motivations Benefits Attributes