ดาวน์โหลดงานนำเสนอ
งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ
1
Entrepreneurship and Business Venture
MBA-MFU 2016 Associate Professor Chaiyot Suntivong , Ph.D October 1, 2016
2
แรงกดดัน กรอบเนื้อหาวิชานี้ ผู้ประกอบการ โลกการเปลี่ยนแปลง
จุดมุ่งหมายชีวิต Passion / Inspiration ตลาดเปลี่ยนไป โลกใบใหม่ สิ่งใหม่ๆ ความรู้สึก นึก คิด Mind-set Market characteristic Supply Demand มองโลก สินค้า/บริการ ลูกค้า Competencies Innovation Opportunities Technology Exit คุณค่าของสินค้า คุณค่าของลูกค้า Creativity Capability Business Environment Mature Business Concept Growth Business Model Organization form / Legal Survive Business Strategy Venture Fund Business Start -up Business Plan Founder Start-up team
3
Changing world Chance Challenge Creativities
4
การมอง มองตัวเอง มองโลก
การมอง มองตัวเอง มองโลก โลกธุรกิจ ผู้ประกอบการ ตัวเองคือใคร มีความรู้สึกนึกคิดอย่างไร การมองโลก Future mind แรงบันดาลใจ แรงปรารถนา ฉันทะในการทำธุรกิจ นึกถึงใครบ้าง มีคุณลักษณะอะไรบ้าง ทำอย่างไรถึงมีความคิดดีๆ มีนวัตกรรม แรงกดดันให้เกิดการเปลี่ยนแปลง โลกเปลี่ยนไปอย่างไร สังคมโลกใบใหม่ เห็นภาพอะไรบ้างในโลกการเปลี่ยนแปลง Future trend นึกถึงอะไรบ้าง ทำอย่างไรถึงจะเห็นโอกาสดีๆ มีคนอยากได้
5
“An exercise only has value when it leads to improvement”
“Planning and training are meaningless without exercising”
6
Digital Economy and Society
Thailand 4.0 ยุทธศาสตร์ชาติ 20 ปี Smart SMEs Start up Business Digital Economy and Society Clusters S-curve Super Clusters
7
ผู้ประกอบการกับการเสี่ยงภัยทางธุรกิจ
ผู้ประกอบการคือใคร มีความรู้สึก นึกคิด และอารมณ์ อย่างไร ทำไมผู้ประกอบการมีความแตกต่างกันทั้งสมัยก่อนและสมัยนี้ ระบบธุรกิจกับระบบเศรษฐกิจต่างกันอย่างไร เกี่ยวข้องกับรัฐบาลและมีความสำคัญต่อการพัฒนาประเทศอย่างไร ทำไมผู้ประกอบการถึงต้องเสี่ยงภัย ถามตัวเองว่ามีลักษณะเป็นผู้ประกอบการหรือเปล่า ถ้าเป็นเพราะอะไร ถ้าไม่เป็นเพราะอะไรแล้วตัวเองเป็นอะไร (จากแบบสอบถามที่ให้ไปแล้ว)
8
12 ลักษณะของมหาเศรษฐี ไม่หาเงิน เพื่อเงิน แต่ทำในสิ่งที่รัก ชอบและมีคุณค่าเป็นประโยชน์ แล้วเงินจะมาเอง รู้จักตัวเอง ว่าตัวเองเป็นใคร ต้องการอะไรในชีวิต อะไรที่ถนัดที่สุด อยากทำและมีความสุขเมื่อได้ทำ เป็นนายของตัวเอง คุณไม่สามารถรวยได้โดยการทำงานให้คนอื่น มีฉันทะ และแรงปรารถนา Passion สู่ความสำเร็จ ตื่นเช้ามาถึงก่อน เริ่มตั้งแต่อายุน้อย ในเรื่องของการทำงานทั่วไป อย่าตั้งเป้าหมาย ลงมือทำให้สำเร็จทีละน้อย เดินหน้าไปทุกวัน เป้าหมายหรือแผนธุรกิจ พอเขียนเสร็จก็ล้าสมัยแล้ว ทางเดียวที่จะประสบความสำเร็จคือ กล้าที่จะล้มเหลว และลุกขึ้นตั้งต้นใหม่ทันที ทำเลที่ตั้งไม่สำคัญในโลกไซเบอร์ ยึดมั่นในจรรยาบรรณทางธุรกิจ "การสร้าง ชื่อเสียงใช้เวลา 20 ปี แต่การทำลายใช้เวลาแค่ 5 นาที ต้องรู้ว่าเราขายอะไร ศึกษาประวัติและวิธีคิดของคนที่ยอดเยี่ยมที่สุด ไม่มีวันเกษียณในการทำธุรกิจ
9
Entrepreneurship Business Venture Mind set
10
Mindset Strategic thinking requires a mindset – a way of thinking or intellectual process that accepts change, analyzes the causes and outcomes of change, attempts to direct an organization's future to capitalize on the changes.
11
System thinking Entrepreneurship Strategic thinking Scenario Chance Challenge Business Ideas
12
What is strategic thinking?.
Strategic thinking is learned, not innate. Strategic thinking cannot be taught. It didn’t get much better from there. I found these two sensible but contradictory statements in a short article by Gregory Foster, a professor who teaches strategic thinking skills to America’s top military brass at one of our nation’s war colleges. His article summarized five points he has learned about strategic thinking over many years. These were two of his top five. It’s a fairly sobering assessment. Stepping back from the obvious ironies, there is an important lesson to be drawn. This fellow argues, and I think I agree, that strategic thinking is only learned experientially. Trainings like this may provide some useful frameworks and may help us become more conscious of some of the things we do that limit our ability to think strategically. In other settings we can use scenarios to practice and evaluate the outcomes of our choices. But primarily we learn how to think strategically over time through the real-world process of thinking, doing and evaluating.
13
Strategic Thinking acknowledges the reality of change,
questions current assumptions and activities, builds on an understanding of systems, envisions possible futures, generates new ideas, considers the organizational fit with the external environment
14
Thinking Big: Systems Thinking
Leaders need to learn to see the larger systems of which they are a part. Shifts focus from optimising their piece of the puzzle to building shared understanding and larger vision. How do we connect out there? What does it mean for our operations? Peter Senge, The Necessary Revolution, 2008
15
Thinking Big: Systems Thinking
Forces your attention: out to the external environment to understand the impact of change, on connections and interdependencies, on aligning internal capacity with reality of a constantly changing external environment, on identifying strategy that will ensure viability of your organisations into the future, and on the big picture.
16
Strategic Thinking (E-V-R Model)
E (Opportunities) might do V (What business We want to be in?) R (Strength) Can do Business Concept How to make money from business External Environment Ideas (opportunities) Internal Environment Asset (Resource) Value Proposition
17
New Reality 1) The world is full of networked individuals using networked information
Part of broad social, political, economic trend in social arrangements away from tight-knit groups and hierarchies towards loose-knit networks Technology gives people more capacity to do things on their own More connected via technology More capable of creating and sharing information via technology Social networks are instruments of learning, community building, and influence Institutions can become “nodes” in people’s social networks Image attribution: Flickrverse, Expanding Ever with New Galaxies Forming Cobalt123
18
New Reality 2) The 4 V’s of information “physics” change
Volume Velocity The info ecology changes thanks to rise of internet/broadband. Volume of information rises 20-30% per year. Never had anything close to this in human history. Velocity of information increases, especially in groups. Personally relevant news speeds up as people customize personal feeds, alerts, listservs, group communications. Vibrance of information/media increases as bandwidth increases and computing power grows so media experiences become more immersive and compelling Valence/relevance of information grows in the era of the “Daily Me” and “Daily Us” and custom feeds. 2 mins Valence / Relevance Vibrance
19
New Reality 3) People are shifting info platforms
20
New Reality 4) Corollary
Social networks are more influential and are differently segmented and layered Sentries
21
Competitive Advantage Top
Driving Forces Mind Set Change Scenario Future Mind Strategic Thinking Future Trends Organizational Level Organization Business Competition Management + IT = IT-M Competitive Advantage Top Business Information Applications IT Infrastructure Middle Operation
25
ซุปเปอร์คลัสเตอร์ 4 กลุ่ม
1.ยานยนต์และชิ้นส่วน 2.เครื่องใช้ไฟฟ้าอิเล็กทรอนิกส์และอุปกรณ์โทรคมนาคม 3.ปิโตรเคมีและเคมีภัณฑ์ที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม 4.ดิจิตอล ครอบคลุมพื้นที่ 9 จังหวัด ได้แก่ จ.นครราชสีมา, อยุธยา, ปราจีนฯ, ฉะเชิงเทรา, ชลบุรี, ระยอง, ปทุมธานี, เชียงใหม่ และภูเก็ต กลุ่มคลัสเตอร์เป้าหมายอื่น 2 กลุ่ม ได้แก่ คลัสเตอร์ เกษตรแปรรูปและสิ่งทอและเครื่องนุ่งห่ม คลัสเตอร์ เกษตรแปรรูปจะแบ่งออกเป็น 5 พื้นที่ตามวัตถุดิบ คลัสเตอร์ สิ่งทอและเครื่องนุ่งห่มจะเชื่อมโยงแหล่ง ผลิตในเมียนมาในฝั่งตะวันตก และเชื่อมโยงกับแหล่งผลิตในกัมพูชาในฝั่งตะวันออก ส่วนกรุงเทพฯจะเป็นศูนย์กลางด้านการออกแบบ การค้า เป็นต้น
26
นโยบายเศรษฐกิจ สมคิด “สร้าง SMEs เป็นนักรบเศรษฐกิจใหม่
เมืองไทยมีนักรบทางทหารเยอะแล้ว มีบริษัทที่เข้มแข็งมากแล้ว ต้องให้มีการยกระดับให้แข็งแรงมากขึ้น แต่ต้องสร้างนักธุรกิจใหม่ ๆ โดยเฉพาะอย่างยิ่งเพิ่มจากพื้นฐานที่มีอยู่ “ต้องมีการสตาร์ตอัพสิ่งใหม่ ๆ โดยสถาบันการศึกษาต้องสร้างหลักสูตรใหม่ ๆ เพื่อพัฒนาให้เกิดผู้ประกอบการรายใหม่ แต่อาจจะต้องปรับปรุงกฎเกณฑ์บางอย่างที่ไม่เอื้อต่อการวางหลักสูตร ขณะเดียวกัน กรมพัฒนาธุรกิจการค้า กระทรวงพาณิชย์ ต้องปรับบทบาทจากการเป็นหน่วยงานรับจดทะเบียนธุรกิจ ให้เป็นหน่วยงานสนับสนุนการสร้างผู้ประกอบการเอสเอ็มอีทั้งการให้ความรู้ ต้องต่อท่อจากบริษัทใหญ่ ๆ ให้มาแมตชิ่งให้ได้ สร้างความร่วมมือระหว่างเอกชน รัฐบาล และสถาบันการเงิน”
27
Business Model
31
สารบัญหนังสือ Change and Digital Economy and Society
Entrepreneurship Mindset and Revolution Strategic Innovation and Business Opportunities Seeking Business Concept Business model Business Strategy Marketing Strategy Operation Strategy Organization form and Legal , Founder start-up Team Writing Business Plan Financing and Venture Capital Start-up ,Growth and Harvesting
32
หนังสืออ้างอิงและการค้นคว้า
หนังสืออ้างอิง : Strategic Entrepreneurship 4 th. Ed Philip A Wickham หนังสือกรณีศึกษา “Entrepreneurship A process perspective” second edition Baron /Shane Thompson south western 2008
33
งานค้นคว้าเดี่ยวเพื่อรวบรวมเขียนเป็นหนังสือ
แต่ละสัปดาห์ก่อนเรียนให้นักศึกษาไปค้นคว้าจาก Internet อาจเป็น power point หรือ pdf. File เป็นภาษาอังกฤษ Download ส่งทาง วันพรุ่งนี้ค้นส่งคืนนี้วันที่ 1 ตุลาคม ก่อน 24 น. Strategic Innovation and Business Opportunities Seeking Business Concept Business model Business Finance
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
© 2024 SlidePlayer.in.th Inc.
All rights reserved.