งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

ครั้งที่ 4 วันที่ 2 กันยายน 2560

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "ครั้งที่ 4 วันที่ 2 กันยายน 2560"— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 ครั้งที่ 4 วันที่ 2 กันยายน 2560
Strategic Information system MIT-M Chiangmai University IS/IT Plan –IS/IT investment ครั้งที่ วันที่ 2 กันยายน 2560

2 กรอบแนวทางการทำงานกลุ่ม
วิเคราะห์สภาพแวดล้อมการแข่งขัน (5Forces) ระบุปัจจัยที่สำคัญของแรงกดดันออกมา และวิเคราะห์ว่าจะนำ IT เข้าไปช่วยสร้างความได้เปรียบในการแข่งขันใน Forces เหล่านั้นได้อย่างไร รู้เขา วิเคราะห์ Value chain ระบุปัจจัยที่สำคัญของกิจกรรมภายในออกมา และวิเคราะห์ว่าจะนำ IT เข้าไปช่วยสร้างขีดความสามารถในการแข่งขันในกิจกรรมหลักและกิจกรรมสนับสนุนเหล่านั้นได้อย่างไร รู้เรา กำหนดกลยุทธ์การแข่งขันด้วย Generic Model นำเอาหลักการของ Business Process model มาเขียน Business Process โดยมองตามกระบวนการตั้งแต่ความต้องการของลูกค้าที่รับเข้าจนถึงผล สุดท้ายความพึงพอใจที่ลูกค้าได้รับ

3 กรอบแนวทางการทำงานกลุ่ม ( ต่อ )
เขียน Process และ Data ออกมา เป็น Process /Entity Matrix นำเอาหลักการของ IS Process Model มาเขียน IS Process ที่สอดรับกับ กระบวนการธุรกิจในข้อ 4 เขียน IS Function และเขียน IS /Entity Matrix ออกมา ไปจัดทำแผน IS ไปจัดทำแผน IT

4 Business Scenario Analysis Business Vision & Mission Business Strategy ICT PROGRAMS Applications Infrastructure HR ICT Scenario Analysis ICT Vision & Mission ICT Strategy ICT Strategic Themes

5 Key Components of Enterprise Architecture
IT strategy: establishing the overall IT strategy for an enterprise – including the: SOA Strategy, Application Support Strategies, Governance models and innovative technology strategies. IT performance management: helping to improve IT processes to deliver higher quality and reduced costs. Tied to Process Improvement and Business Impact Analysis Logical and Physical Architecture: helping to establish/evaluate an overall enterprise architecture and/or SOA for the business. Strategy Model Process Model Application Model Infrastructure Model

6 Support Key Operational ST & HP Traditional Backbone KO
Survival Success Prosperity Product Leadership Operational Excellence Value Proposition Performance Effectiveness Process Customization Customer Intimacy IS/IT Strategy IS/IT Alignment DP MIS SIS Support Key Operational ST & HP Traditional Backbone KO IS Infrastructure Org. Infrastructure SU Business Model IS Model Business Process Business Data IS Process IS Data IS/ IT Plan Investment IS/ IT Project management Process/Entity Matrix IS /Entity Matrix

7 IS Application Portfolio
Strategic High Potential Applications which Applications which are critical to may be of important sustaining future in achieving future business strategy success Applications on which Applications which are the organisation valuable but not critical currently depends for success for success Key Operational Support Developed from Ward Fig., 1.8 which is sourced from McFarlan

8 IS are not mission critical for current operations
Support Quadrant IS are not mission critical for current operations New systems promise little strategic differentiation The firm: Views IS as a tool to support and enable operations Considers IS to offer little potential to significantly benefit the organization Is generally conservative in IS investments

9 Factory Quadrant Even a small disruptions to IS infrastructure can endanger the firm’s well-being and future viability. A limited potential for new systems and functionalities to make a substantial contribution The firm: Closely monitors its current systems Needs to be willing to fund their maintenance and upgrade. But takes a conservative stance toward future investments.

10 IS are not mission critical for current operations
Turnaround Quadrant IS are not mission critical for current operations New IS or new functionalities of existing systems will be critical for the business’ future viability and success The firm: Is readying to change its information systems posture Needs to engage in some reorganization

11 IS are critical to the firm’s current operations
Strategic Quadrant IS are critical to the firm’s current operations New IS or new functionalities of existing systems is critical for the future viability and prosperity of the business The firm: should be extremely proactive with respect to information systems and IT investments

12 ภาพรวมของการทำกลยุทธ์ CnS
วิสัยทัศน์องค์กร วิสัยทัศน์ IS PART A พันธกิจขององค์กร พันธกิจของทัศน์ IS กลยุทธ์ขององค์กร กลยุทธ์ IS/IT กลยุทธ์การแข่งขัน กลยุทธ์ IS/IT Resource IS Project PART B ระบบสารสนเทศ Business Challenges CSF + Problem IS/IT Trend IT Architecture Budget PART C IT Management เทคโนโลยีสารสนเทศ Project Plan

13 Business and IT Strategy
June 22, 2018

14 Business View IT View Vision IT Vision Organization chart Mission
IT Mission Business Strategy IT Strategy Value chain ตามแต่ละกลยุทธ์ Technology Potential Business Process Level 0 Admin. Operation Support Sub Business Process Level 1 Admin (sale,HR,etc) Operation (Production Process ดูตาม Plant Layout) Support (Logistic ,Maintenance) Business Process Data requirements Information System Data Matrix Needs Software Hardware IS/IT application Strategy Execution IT architecture Functional IT Functional Existing Software Hardware

15 Business Process Modelling
Real business process Model of business process

16 Diagram Layering and Process Refinement
Context-level diagram Level 1 diagram Process Specification

17 Architecture Model Business Model IS Model Business Process Model
Data Model Process/Entity Matrix IS Model Entity Life History IS Process Model IS/Entity Matrix IS Data Model IS Functional Model

18 The IS/IT Strategic Model
The building blocks of the strategy formulation and planning framework

19 Systems Applications in the Organization
Decisions Management Levels Information Systems Unstructured Senior Management ESS Strategic DSS Knowledge and Data Worker GIS, CAD/CAM, OAS Tactical Middle Management MIS Lower Management TPS Technical (Operational) Buy Make Sell Keep Track Functions Structured

20 Competitive Advantage
Business Strategy How to compete ? Generic model 5 Forces’+ Value chain Business Process Model Threat of New Entrants Bargaining Power of Suppliers of Buyers Relative of Unions, Governments, etc. Potential Threat of Substitute Products or Services Industry Competitors Rivalry Among Existing Firms Other Stakeholders Buyers Substitutes Suppliers Competitive Advantage Uniqueness Perceived by the Customer Low Cost Position Industry Low Cost Differentiation Differentiation Focus Cost Focus Target Market Niche

21 Potential IS Contributions
Profit Margin Infrastructure Planning Models Human Resource Skills & Experience Databases Technology Computer-Aided Design Procurement On-line parts ordering Elapsed Time - Value added time cost Automated Warehouse Inbound Logistics Check Clearing Operations Point of Sale Scanners Outbound E-Commerce Marketing & Sales Remote Equipment Servicing Service Support Activities Primary Activities

22 Example Value Chain Uses of information systems to add value
Customer Service Response System Uses of information systems to add value Electronic Data Interchange Link between Suppliers and Dealers Website with Online Ordering, etc Inbound Logistics Operations Outbound Logistics Sales & Marketing Service Computer Aided Manufacturing Product R&D, Technology, and System Development Computer Aided Software Engineering Human Resource Management Project Management Software General Administration Accounting/ Financial Decision Support Software

23

24

25 How the Internet Influences Industry Structure
Source: Adapted from Michael Porter, “Strategy and the Internet,” Harvard Business Review, March 2001, p. 67. FIGURE 5–6 G.Dessler, 2003 April 11, 2006 LIS580- Spring 2006

26 C1 : CnS Business Process
Input Business Partner Service Process Prepare Service Marketing & Sale Service After Sale ฝ่ายบริหาร งานบัตรเข้าชม งานการค้าภายใน โครงการ งานบัญชีและการเงิน งานอำนวยการ ฝ่ายจัดการสัตว์ งานสวัสดิการสัตว์ งานสัตวแพทย์ ฝ่ายปฏิบัติการ งานภูมิทัศน์ งานรถชมสัตว์ งานซ่อมบำรุง ฝ่ายการตลาด และประชาสัมพันธ์ ธุรกิจและการตลาด ธุรกิจและการตลาด งานประชาสัมพันธ์

27 C1 : CnS Business Process
Input Business Partner Service Process Prepare Service Marketing & Sale Service After Sale Customer PR Admin Accounting Finance Security & Traffic Information Ticket Animal Welfare Veterinary Landscape Maintenance Tram Internal Trading Business & Marketing PR

28 C2 : CnS Integrated System
Back Office System Account & Finance System, Document Management, MIS, HRM, Computer Aid ,E-Auction Input Business Partner Service Process Prepare Service Marketing & Sale Service After Sale Barcode Ticket Reservation System E-Marketing CALL-Center SRM e-Ticket DBMS CRM Inventory System KMS e-Tracking System e-Learning e-Book

29

30 CnS  ฝ่ายบริหาร ฝ่ายตลาดและการขาย ข้อมูลวัตถุดิบ ข้อมูลสัตว์
ฝ่าย จัดการสัตว์ ฝ่ายปฏิบัติการ ฝ่ายบริหาร ฝ่ายตลาดและการขาย ข้อมูลวัตถุดิบ ข้อมูลสัตว์ ข้อมูลด้านการแพทย์ ข้อมูลซ่อมบำรุง ข้อมูลพื้นที่ ข้อมูลวัสดุครุภัณฑ์ ข้อมูลยานพาหนะ ข้อมูลเอกสาร ข้อมูลบุคลากร ข้อมูลการเงิน ข้อมูล Supplier ข้อมูลอาคารสถานที่ ข้อมูลการจัดซื้อจัดจ้าง ข้อมูลบัตรเข้าชม ข้อมูลการใช้บริการลูกค้า ข้อมูลพื้นฐาน CnS ข้อมูลส่งเสริมการขาย ข้อมูลลูกค้า ข้อมูล agency 1 MIS 2 KMS, BI, E-Training (Microsoft SharePoint CAL Enterprise) 3 Website 4 E-Office 5 E-document เพื่อบริหารงานด้านเอกสาร สารบรรณ 6 E-Ticket 7 E-Reservation 8 E-Auction 9 Prosoft CRM 10 SRM 11 E-tracking 12 SMS Marketing

31 IT Plan หลักเกณฑ์ในการพิจารณา มีดังนี้ โครงการเร่งด่วน
ความจำเป็นในการใช้งาน ความเป็นไปได้ทางเทคโนโลยี เศรษฐกิจ และการประยุกต์ใช้งาน ความต้องการในการใช้งานตามลำดับความ สำคัญ

32 IT Plan ลำดับ ระบบ/กิจกรรม ปีที่ 1 ปีที่ 2 หมายเหตุ 1
Q 1 Q 2 Q 3 Q 4 1 วางโครงร่างการปรับปรุงระบบคอมพิวเตอร์เบื้องต้น 2 วางโครงร่างระบบเครือข่ายการสื่อสารข้อมูล 3 MIS 4 website 5 ระบบบัญชี 6 ระบบสินค้าคงคลัง (Inventory system) 7 ระบบสารสนเทศเพื่อการบริหารจัดการภายในองค์กร 8 E-Office 9 E-Learning 10 E_document เพื่อบริหารงานด้านเอกสาร สารบรรณ 11 E-Ticket 12 E-Reservation 13 E-Auction 14 Knowledge Management,E-Ducument,BI,(Microsoft SharePoint CAL Enterprise) 15 Prosoft CRM 16 SRM(Supply Chain relationship) 17 E-tracking 18 SMS Marketing

33 แนวทางการจัดหาระบบ  ระบบ ซื้อสำเร็จ สร้างเอง จ้างพัฒนา
1 โปรแกรมบริหารงานบุคคล 2 Website 3 E-Officeเพื่อการสื่อสารในองค์กร 4 E-document เพื่อบริหารงานด้านเอกสาร สารบรรณ 5 E-Ticket 6 E-Reservation 7 E-Auction 8 Knowledge Management , BI, share document (Microsoft SharePoint CAL Enterprise) 9 CRM 10 SRM(Supply Chain relationship) 11 E-tracking 12 SMS Marketing

34 IT Budget : Software Cost
ลำดับ รายละเอียด จำนวน ราคาต่อหน่วย ราคารวม รูปแบบ พัฒนาเอง จ้าง/ซื้อ 1 โปรแกรมบริหารงานบุคคล 50,000 2 Website 80,000 3 ระบบสารสนเทศเพื่อการบริหารจัดการภายในองค์กร อาคารสถานที่ พัสดุ ครุภัณฑ์ ข้อมูลสัตว์ต่างๆ บ้านพัก โปรแกรมทัวร์ คู่ค้า ฯลฯ 150,000 4 E-Officeเพื่อการสื่อสารในองค์กร 5 E-Learning/E-Book 6 ระบบบัญชี 30,000 7 ระบบสินค้าคงคลัง (Inventory system) 100,000 1000,000

35 Information Value and IS Investment
Economic Dimension of IS IS cost IS benefit Making the Investment Decision

36 Economic Dimension of IS
คือการบริหารปัจจัย 3 ตัวได้แก่ IS Cost IS Benefit Balance ระหว่าง IS Cost และ IS Benefit

37 IS Cost จำแนกเป็น Tangible และ Intangible Visible และ Hidden
IS cost dynamics and Cost Compounding ระดับของการลงทุนใน IS การตรวจสอบต้นทุน IS

38 รายการตรวจสอบต้นทุน IS
Hardware cost Software cost Installation cost Environment cost Running cost Maintenance cost Security cost Networking cost Training cost Wide organization costs

39 IS Expense IS Investment
Levels of IS Investment Computer Management Operating Expense Information Management Capital Investment IS Expense Small sum of money Operational view of benefits Must we spend this? Discrete spending Cost analysis Self -financing by cost saving Manage the costs focus Expense accounting techniques IS Investment Large sum of money Strategic view of benefits We must spend this ! Continuous investing Investment appraisal Capital planning Manage the benefit focus Asset accounting techniques

40 An IS Asset Balance Sheet :Keen 1991
Asset worth ($ millions) Total IS Assets 2,240 Total Hardware Centrally managed computer Distributed computer Network equipment Distributed telecoms Total Software Application development Other, including PC software Data resources 1,200

41 IS Benefits - Information Value
Efficiency Frontier Value OK Inefficiency Cost Expense incurred No K Optimum Quality Quality

42 Business Investment Decision
Function Finance/Personel Manufacturing Marketing R&D IS Size of spending Small large large large large Agreed value yes yes yes yes Undecided Expense or Capital E C E E C Degree of risk Low Medium Medium High Very high Concern to Measure Low High Low Medium Undecided

43 Tangible Benefit Measurement
1. Break down work function 2.Identify alterations with specific job processes 3.Determine the cost of performing the job process affected 4. .Determine effect of the change on indirected cost 5..Determine the cost of performing the process after modification 6 .Determine additional cost in the future if no change occur in the job process 7. Calculate the difference between performing the process +Expected tangible benefit -Added cost of doing business

44 Information Economics:Parker and Benson 1988 6 class of Value for investment justification
Return on Investment Strategic Match Competitive advantage Management Information Support Competitive Response Strategic IS architecture

45 Hard Financial Justifications
ROI = Annual benefit Investment amount Discounted cash flow (DCF) NPV = PV benefit = Benefit / (1+I)^n IRR = =Benefit / (1+I)^n Payback Period = Investment - Cumulative benefit

46 RoM ( Return on Management)
Business value Added Management Valueadded Management cost Operations costs Shareholder value added Revenue Purchases and Tax

47 ภาพรวมของระบบ IS/IT Enable Enabling Change Business Change
Business Benefit Investment Obj. Business Driver E-Tracking ช่องทาง การเรียนรู้ใหม่ สืบค้นองค์ความรู้ ได้สะดวกง่ายขึ้น ลูกค้าเข้าถึง แหล่งองค์ความรู้ เพื่อให้เกิด การเรียนรู้ เป็นแหล่งเรียนรู้ Website เป็นช่องทางการ เผยแพร่ข้อมูลและ ประชาสัมพันธ์ ได้กลุ่มลูกค้าที่ กว้างและหลากหลาย ลูกค้าเข้าถึงข้อมูล ได้สะดวกรวดเร็ว เพื่อเผยข้อมูล ภายใน CnS การเรียนรู้ใหม่ที่ลดข้อจำกัดเรื่อง time & space ช่องทางสืบค้นความรู้ได้สะดวกยิ่งขึ้น ลูกค้าเข้าถึงแหล่งความรู้แบบมีปฏิสัมพันธ์ เพื่อให้เกิดการเรียนรู้


ดาวน์โหลด ppt ครั้งที่ 4 วันที่ 2 กันยายน 2560

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google