งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Foundations of Economic Thinking:

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Foundations of Economic Thinking:"— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Foundations of Economic Thinking:
The Economizing Problem

2 Economics Economics เป็นวิชาที่ศึกษาเกี่ยวกับการ เลือกของประชาชน (choices)และสังคมเพื่อ เผชิญหน้ากับการมีอยู่จำกัดของทรัพยากรการผลิต scarcity.

3 Production Possibilities, and Opportunity Cost
เส้นความเป็นไปได้ในการผลิต (production possibilities curve: PPC) ใช้ในการแสดงให้เห็นถึง ปริมาณสูงสุดของสินค้า 2 ชนิดที่สามารถผลิตได้ในสถานการณ์ของ scarcity. เรามีข้อสมมติฐานว่า ทรัพยากรการผลิต and เทคโนโลยี นั้นคงที่

4 Production Possibilities Curve
GUNS Rice (millions (millions of pounds Possibility per month) per month) a 0 and 15 b 1 and 14 c and 12 d 3 and 9 e 4 and 5 f 5 and 0

5 Production Possibilities Curve
Rice (millions of units per month) a 15 b c 10 d g 5 e Unemployment f GUNS (millions per month)

6 Unemployment Unemployment ไม่มีประสิทธิภาพเพราะ:
เราสามารถเพิ่มผลได้จากการผลิตสินค้าเพิ่มขึ้นเพื่อตอบสนองความต้องการโดยไม่ต้อลดการผลิตสินค้าอีนิดหนึ่งลง ผลได้ที่เกิดขึ้นทำได้โดยนำเอาปัจจัยการผลิตมาใช้ในการผลิตเพิ่มขึ้น

7 Production Possibilities Curve
Rice (millions of units per month) a 15 b c 10 d g 5 e Unemployment f GUNS (millions per month)

8 Production Possibilities Curve
Rice (millions of units per month) การผลิตที่ไม่สามารถเกิดขึ้นได้จากการใช้ปัจจัยที่มีอยู่ในปัจจุบัน a 15 b c 10 d Efficient Resource Use ผลิตได้แต่ไม่มีประสิทธิภาพ 5 e f GUNS (millions per month)

9 Productive Efficiency
เพื่อก่อให้เกิด productively efficient ระบบเศรษฐกิจของเราต้องไม่สามารถที่จะเพิ่มการผลิตสินค้าอย่างหนึ่งเพิ่มขึ้นโดยที่ไม่เสียสละการผลิตสินค้าอีกอย่างหนึ่งไป หรืออีกนัยหนึ่ง เราต้องอยู่ บน เส้น PPC ถ้าเราอยู่ภายในเส้น PPF แสดงว่าเรายังไม่สามารถจะได้รับประโยชน์สูงสุดจากทรัพยกรการผลิตที่มีอยู่

10 Point A ไม่มี productively efficient เพราะเราสามารถ เพิ่มการผลิต Gun โดยไม่ต้องลดการผลิต Rice
Butter 120 90 60 A 30 Guns 7 14 21 28

11 จุด B มี ประสิทธิภาพ(efficient) เพราะถเาต้องการเพิ่มการผลิต Guns เราต้องลดการผลิต Rice
120 90 60 B 30 Guns 7 14 21 28

12 จุด C ไม่สามารถผลิตได้ (unattainable) เพราะทรัพยากรการผลิตมีไม่เพียงพอ มันเป็นจุดที่อยู่ภายนอกเส้น PPF Rice 120 90 C 60 30 Guns 7 14 21 28

13 Economic Growth Economic growth คือ การขยายตัวในการรผลิตของ ระบบเศรษฐกิจในระยะยาว (over time) โดยอาจจะเนื่องจาก: การเพิ่มของ capital resources หรือการสะสมทุน (capital accumulation). การเพิ่มขึ้นของปัจจัยการผลิตอื่นๆ Technological Advancement

14 Economic Growth Rice 120 New PPC 90 60 30 Guns 7 14 21 28

15 วิธีการเลือกผลิตและ Economic Growth
เน้น PRESENT GOODS มุ้งเน้น FUTURE GOODS CURRENT CURVE การบริโภค FUTURE CURVE Capital Goods Capital Goods FUTURE CURVE CURRENT CURVE การบริโภค Consumer Goods Consumer Goods

16 Technology Change Rice 120 New PPF 90 60 30 Guns 7 14 21 28

17 Opportunity Costs opportunity cost คือมูลค่าสูงสุดที่ต้องเสียสละไป
Opportunity costs เพิ่มขึ้นเมื่อเราปรารถนาที่จะผลิตสินค้า Guns เพิ่มขึ้น การที่ต้นทุนค่าเสียโอกาสเพิ่มขึ้น (increasing opportunity cost) แสดงว่าปัจจัยการผลิตสินค้า 2 ชนิดนั้นใช้ทดแทนกันได้ไม่ สมบูรณ์ (imperfect sunstitutes) นั้นทำให้ รูปร่างของเส้น PPC มีลักษณะโค้งออก (bowed outward).

18 Law of Increasing Cost Marginal Rate of Product Transformantion (MRPT)
The opportunity cost of producing one more unit of a good or service. The marginal cost of additional Guns is the quantity of Butter that must be given up to get one more unit Guns -- the opportunity cost.

19 Law of Increasing Cost As a society moves more and more resources from one alternative on the production possibilities curve into the production of the other alternative, The opportunity cost of production of that alternative will increase.

20 Opportunity Cost and Marginal Cost
Increasing opportunity cost of Guns... a 15 b c 10 d Butter (millions of pounds per month) e 5 5 f Guns (millions per month)

21 Opportunity Cost and Marginal Cost
5 4 … increasing marginal cost of Guns. 3 Butter (millions of pounds per month) 2 MC 1 Guns (millions per month)

22 Increasing Opportunity Cost
In general, resources are specialized. Opportunity Cost increased because we used resources which were best at producing domestic goods (butter) at first. Then we were forced to move more resources which were best suited for domestic activity into the production of guns, and opportunity cost of guns increases.

23 Increasing Opportunity Cost
If resources were homogenous (equally well suited for any production activity) the production possibilities curve would be a straight line and have constant opportunity cost.

24 Production Possibilities Frontier (Constant Opportunity Costs)
m p u t e r s ( t h o u s a n d s p e r y e a r ) A 5 A s t r a i g h t - l i n e P P F i l l u s t r a t e s c o n s t a n t B 4 o p p o r t u n i t y c o s t s . C 3 D 2 E 1 F 1 2 3 4 5 T e l e v i s i o n S e t s ( t h o u s a n d s p e r y e a r ) a

25 Allocation Efficiency
For Allocation Efficiency, the economy must be: On the PPF (productive efficiency) Must be making choices which maximize the benefits to society.

26 Allocation Efficiency
How do economists define the process the society should use to make the decisions on how to allocate scarce resources? If we are on the production possibilities curve, produce where MB = MC

27 Marginal Analysis Marginal benefit: Is the increased satisfaction gained from having one more unit of some good. Decreasing Marginal Benefit The more we have of any one good or service, the smaller is our marginal benefit.

28 Marginal Analysis Law of Diminishing Marginal Utility:
As a consumer consumes of a commodity (in a given time period), He or she will eventually get less satisfaction from additional units consumed.

29 Marginal Analysis Marginal Cost:
Is measured by the opportunity cost to society of getting additional units of a good produced. Marginal Cost increases at we produce more of any product.

30 Marginal Benefit $ MB Marginal Benefit reflects consumer
5 Marginal Benefit reflects consumer satisfaction or Marginal Utility. 4 3 2 1 MB Shoes (millions per month)

31 Opportunity Cost and Marginal Cost
5 $ MC 4 Increasing Marginal Cost of Shoes. 3 2 1 Shoes (millions per month)

32 Efficient Allocation of Resources
Requires that resources be moved until the last unit results in MB = MC. If the marginal benefit of the last unit of a good exceeds its marginal cost, we increase production of that good. If the marginal cost of the last unit of a good exceeds its marginal benefit, we decrease production of that good.

33 Allocation Efficiency
Butter (millions of units per month) Decision Rule: Move resources from domestic goods to military goods If the Marginal Benefit of military goods is greater than the Marginal Cost of giving up the domestic goods. a 15 b c 10 d 5 e f Guns Millions of Tons per Month

34 Efficient Use of Resources
AT A MB = MC 5 MC $ B C 4 AT B MB > MC AT C MB < MC 3 A 2 1 MB Guns Millions of Tons per Month

35 Allocation Efficiency and the Market
Market Demand reflects consumer’s evaluated benefits Market Supply reflects producers evaluation of cost. MB = MC where supply = demand

36 Market Equilibrium and Allocation Efficiency
P S Supply measures MC E P* Demand measures MB D Q Q*

37 Allocation Efficiency
This is why economists find the outcome of competitive market equilibrium (S = D) consistent with Optimum Resource Allocation.

38 Key Concepts: The Production Possibilities Frontier
Unemployment and full resource use. The Law of Increasing Opportunity Costs and the PPF Economic Growth and the PPF Productive Efficiency and Inefficiency The Allocation Efficiency Marginal Analysis MB = MC


ดาวน์โหลด ppt Foundations of Economic Thinking:

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google