Introduction to Computer Organization and Architecture Instruction Formats ภาษาเครื่อง รูปแบบคำสั่งเครื่อง.

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
คำสั่ง DISPLAY รูปแบบที่ 1 DISPLAY identifier-1, identifier-2 … literal-1 literal-2 [ UPON mnemonic-name ]  ตัวอย่าง DISPLAY STUDENT-NAME. DISPLAY.
Advertisements

จำนวน สถานะ NUMBER OF STATES. ประเด็นที่ สนใจ The number of distinct states the finite state machine needs in order to recognize a language is related.
สภาวะแวดล้อมในขณะโปรแกรมทำงาน
Central Processing Unit
Stack.
ภาษามาตรฐานสำหรับนิยามข้อมูล และการใช้ข้อมูล
Number Representations
ขั้นตอนการแปลงไฟล์.
Control Transfer Instructions
การวิเคราะห์ประสิทธิภาพของอัลกอริธึม (Performance Analysis)
Functional components of a computer
โครงสร้างควบคุมการทำงาน
หน่วยประมวลผลกลางและหน่วยความจำ Central Processing Unit and Memory
List ADTs By Pantharee S..
การสร้าง WebPage ด้วย Java Script Wachirawut Thamviset.
Input / Output ธนวัฒน์ แซ่เอียบ.
Assembly Languages: PDP8
Chapter 11 Instruction Sets: Addressing Modes
Programming & Algorithm
คุณลักษณะของคำสั่งภาษาเครื่อง ชนิดของตัวถูกดำเนินการ
Introduction to Computer Organization and Architecture Flow of Control ภาษาเครื่อง สายงานของการ ควบคุม.
Operators & Expression ธนวัฒน์ แซ่ เอียบ. Arithmetic Operators OperationOperatorExample Value of Sum before Value of sum after Multiply *sum = sum * 2;
Subroutine ธนวัฒน์ แซ่ เอียบ. Subrountine – คือส่วนหนึ่งของ code จากโปรแกรมทั้งหมด สำหรับปฏิบัติงานโดยเฉพาะ และเป็นอิสระ จาก code ส่วนอื่นของโปรแกรม ประโยชน์
OSI 7 LAYER.
Introduction to Computer Organization and Architecture
Database & DBMS Architecture วรวิทย์ พูลสวัสดิ์. 2 2 ฐานข้อมูล (Database) - Data and its relation - Databases are designed to offer an organized mechanism.
Introduction to Microprocessors II
Timed Math Quiz. โปรแกรมสุ่มคำนวณเลขแข่งกับ เวลา.
Allocatable Array. Modules A packaging method for data and subprograms. Syntax of the form: A packaging method for data and subprograms. Syntax of the.
1 exit() and break C++ provides a way to leave a program early (before its natural finish) with the exit() function. The format of exit() is as follows:
Collections. Data structures Data Structures ( โครงสร้างข้อมูล ) เกิดจากการ นำข้อมูลขั้นพื้นฐานที่แบ่งแยกไม่ได้ (atomic data type) เช่น int, char, double.
CHAPTER 18 BJT-TRANSISTORS.
บทที่ 2 โครงสร้างและหน้าที่ การทำงาน ของระบบคอมพิวเตอร์
เนื้อหาที่จะเรียน คอมพิวเตอร์คืออะไร ระบบคอมพิวเตอร์ ส่วนประกอบของเครื่องคอมพิวเตอร์ ระบบปฏิบัติการ อินเตอร์เน็ต Microsoft Office.
หน่วยที่ 3 องค์ประกอบของคอมพิวเตอร์
ส่วนประกอบของคอมพิวเตอร์ (Personal Computer : PC)
การทำงานของไมโครโปรเซสเซอร์
ภาษา SQL (Structured Query Language)
Chapter 12 Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages (MIPS)
หลักการโปรแกรม อ.ธนากร อุยพานิชย์.
การจัดการโปรเซส T.Kunlaya Charoenmongkonvilai
stack #2 ผู้สอน อาจารย์ ยืนยง กันทะเนตร
Concept of Programing.
INC 161 , CPE 100 Computer Programming
สถาปัตยกรรมคอมพิวเตอร์ (Computer Architecture)
ฮาร์ดแวร์และยูทิลิตี้เบื้องต้น
บทที่ 2 ระบบคอมพิวเตอร์
ส่วนประกอบของคอมพิวเตอร์ (Personal Computer : PC)
คำอธิบายรายวิชา การเขียนผังงาน รหัสเทียม ตรรกศาสตร์เบื้องต้น การเขียนโปรแกรมคอมพิวเตอร์แบบโครงสร้าง ชนิดตัวแปร ตัวดำเนินการทางตรรกะ ตัวดำเนินการเปรียบเทียบ.
STACK สแตก(stack) เป็นโครงสร้างข้อมูลแบบเชิงเส้น ที่มีการใส่ข้อมูลเข้า และนำข้อมูลออกเพียงด้านเดียว ดังนั้น ข้อมูลที่เข้าไปอยู่ใน stack ก่อนจะออกจาก stack.
Dr.Surasak Mungsing CSE 221/ICT221 การวิเคราะห์และออกแบบขั้นตอนวิธี Lecture 13: การคำนวณได้และการตัดสินใจของปัญหา ที่ยากต่อการแก้ไข.
การออกแบบระบบ System Design.
บทที่ 1 โครงสร้างคอมพิวเตอร์พื้นฐาน
Interrupt & Timer.
ภาษามาตรฐานสำหรับนิยามข้อมูล และการใช้ข้อมูล
Multimedia Production
ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับคอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีสารสนเทศ
Development Strategies
Lecture no. 1: Introduction to Computer and Programming
บทที่ 3 การจัดการหน่วยความจำ (Memory Management)
ขั้นตอนการเขียนโปรแกรมคอมพิวเตอร์
ขั้นตอน ที่ 2 การวิเคราะห์ระบบ
Programmable Logic Control
ส่วนประกอบของคอมพิวเตอร์ (Personal Computer : PC)
ความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับคอมพิวเตอร์และการประมวลผลข้อมูล (Introduction to Computer and Data Processing) บทที่ Business Computer & Information.
Computer Game Programming
CPU and I/O bursts.
อัลกอริทึม (Algorithm) ???
Memory Management Ex. C = A + B A typical instruction-execution cycle
Virtual Memory Why? The need of memory more than the available physical memory. Process 3 Physical Memory Process 2 Process 1 Process 4.
ใบสำเนางานนำเสนอ:

Introduction to Computer Organization and Architecture Instruction Formats ภาษาเครื่อง รูปแบบคำสั่งเครื่อง

2 ประเภทของการ ดำเนินการ Data Transfer Arithmetic Logical I/O System Control Transfer of Control Type of Operations

3 ประเภทของคำสั่ง  Data Storage (Memory Instructions)  Data Processing (Arithmetic & Logic Instructions)  Data Movement (I/O Instructions)  Control (Test & Branch Instructions) Instruction Types

4 Data Transfer If one or both operands are in memory, CPU must perform some or all of the following actions : 1. Calculate memory address (Address Mode) 2. If refer to virtual memory, translate from virtual to actual memory address 3. Determine whether addressed item is in cache 4. If not, issue a command to memory module

5 Data Transfer  Move (transfer) Transfer word or block from source to destination  Store Transfer word from processor to memory  Load (fetch) Transfer word from memory to processor  Exchange Swap contents of source and destination  Clear (reset) Transfer word of 0s to destination  Set Transfer word of 1s to destination  Push Transfer word from source to top of stack  Pop Transfer word from top of stack to destination Common Instruction Set Operations

6

7 Arithmetic and Logical  May involve data transfer, before and/or after  Perform function in ALU  Set condition codes and flags

8 Arithmetic  Add Computer sum of two operands  Subtract Compute difference of two operands  Multiply Compute product of two operands  Divide Compute quotient of two operands  Absolute Replace operand by its absolute value  Negate Change sign of operand  Increment Add 1 to operand  Decrement Subtract 1 from operand Common Instruction Set Operations

9 Logical  AND  OR  NOT Perform the specified logical (Complement) operation bitwise  Exclusive-OR  Test Test specified condition; set flag(s) based on outcome  Compare Make logical or arithmetic comparison of two or more operands; set flag(s) based on outcome  Set Control Variables Class of instructions to set controls for protection purposes, interrupt handling, timer control, etc.  Shift Left (right) shift operand, introducing constants at end  Rotate Left (right) shift operand, with wraparound end

10 Conversion  Similar to arithmetic and logical. May involve special logic to  perform conversion between data types and formats

11 Conversion  Packed Decimal Unpacked  Short ==> Long Form of Binary  Decimal Binary  EBCDIC ==> ASCII

12 Conversion  Translate Translate values in a section of memory based on a table of correspondences  Convert Convert the contents of a word from one form to another (e.g., packed decimal to binary)

13 I/O  Issue command to I/O module If memory-mapped I/O, determine memory- mapped address

14 I/O  Input (read) Transfer data from specified I/O port or device to destination (e.g., main memory or processor register)  Output (write) Transfer data from specified source to I/O port or device  Start I/O Transfer instructions to I/O processor to initiate I/O operation  Test I/O Transfer status information from I/O system to specified destination

15 System Control  Read or Alter a Control Registers  Read or Modify a storage protection key  Access to process control blocks in a multiprogramming system Execute in the privileged state or privileged area of memory and reserve for use of O.S.

16 Transfer of Control  Update program counter. For subroutine call/return, manage parameter passing and linkage

17 Transfer of Control  Jump (branch) Unconditional transfer; load PC with specified address  Jump Conditional Test specified condition; either load PC with specified address or do nothing, based on condition  Jump to Subroutine Place current program control information in known location; jump to specified address  Return Replace contents of PC and other register from known location  Execute Fetch operand from specified location and execute as instruction; do not modify PC

18 Transfer of Control  Skip Increment PC to skip next instruction  Skip Conditional Test specified condition; either skip or do nothing based on condition  Halt Stop program execution  Wait (hold) Stop program execution; test specified condition repeatedly; resume execution when condition is satisfied  No operation No operation is performed, but program execution is continued

19 Transfer of Control  Branch (Conditional, Unconditional)

20 Transfer of Control  Procedure Call

21 Transfer of Control  Procedure CALL and RETURN

22 Transfer of Control

23 Types of Operands Addresses Numbers Characters Logical Data

24 Types of Operands Intel Data Types

25 Types of Operands Pentium Numeric Data Formats

26 Types of Operands Pentium Numeric Data Formats

27 Instruction Format  Number of Addressing Modes  Number of Operands  Register versus Memory  Number of Register Sets Etc. ปัจจัยที่มีผลต่อความยาวของ คำสั่งเครื่อง

28 DEC : Digital Equipment Corporation

29

30 Fig 11.7  VAX More Information at ware/Machines/DEC/vax/sections.html MicroVAXes VAX stations VAX servers VAX 700 series VAX 8000 series VAX 4000 series VAX 6000 series VAX 7000 series DEC : Digital Equipment Corporation

31 Pentium Instruction Prefixes Segment Override Address Size Operand Size Op-code Mode R/m SIB Displacem ent Immediat e SIB Scale factor + Index + Base

32 Pentium Instruction Formats

33 IBM System 360/370 Series  Instruction Length  16 bits, 32 bits, 48 bits  Op-Code = 8 bits IBM Reference

34 PowerPC Fig 11.9 Instruction Length 32 bits Op-Code = 6 bits เพาเวอร์พีซี (PowerPC) เป็นสถาปัตยกรรมไมโคร โพรเซสเซอร์แบบ RISC ร่วมกันสร้างโดยพันธมิตร AIM (Apple-IBM-Motorola) เมื่อ ค. ศ ในช่วงแรกนั้น เพาเวอร์พีซีออกแบบมาสำหรับเครื่องคอมพิวเตอร์ส่วน บุคคล แต่ภายหลังเพาเวอร์พีซีได้รับความนิยมในวงการ คอมพิวเตอร์ฝังตัว และคอมพิวเตอร์สมรรถนะสูงเช่นกัน เพาเวอร์พีซีถูกในไปใช้ในเครื่องแมคอินทอชของแอปเปิล รุ่นที่ออกระหว่าง ค. ศ ค. ศ และเครื่องเล่น วิดีโอเกมหลายรุ่น เช่น นินเทนโด เกมคิวบ์, เอ็กซ์บ็อกซ์ 360, เพลย์สเตชั่น 3 และนินเทนโด วี สถาปัตยกรรมเพาเวอร์พีซีนั้นพัฒนาต่อมาจาก สถาปัตยกรรม POWER ของไอบีเอ็มเอง

Introduction to Computer Organization and Architecture Flow of Control ภาษาเครื่อ ง การควบคุมสายงาน