ดาวน์โหลดงานนำเสนอ
งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ
ได้พิมพ์โดยPhannee Pumpihon ได้เปลี่ยน 10 ปีที่แล้ว
1
Chapter 2 : บทบาทของระบบสารสนเทศ ในองค์กร (Information Systems in the Enterprise)
เรียบเรียงจากหนังสือ “ระบบสารสนเทศ เพื่อการจัดการ” Kenneth C. Laudon, Jane P. Laudon : เขียน ผศ. ดร. สัลยุทธ์ สว่างวรรณ : แปล
2
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
วัตถุประสงค์ วิเคราะห์บทบาทของระบบสารสนเทศ 6 ประเภทที่มีในองค์กรและความสัมพันธ์ระหว่างกัน อธิบายประเภทของระบบสารสนเทศที่สนับสนุนงานหลักทางธุรกิจ ประเมินคุณค่าความสัมพันธ์ระหว่างองค์กร ระบบสารสนเทศ และกระบวนการทางธุรกิจ ซึ่งรวมทั้งการบริหารความสัมพันธ์กับลูกค้าและการบริหารห่วงโซ่อุปทาน อธิบายระบบงานองค์กรและระบบเครือข่ายอุตสาหกรรม ประเมินผลประโยชน์และข้อจำกัดของระบบงานองค์กรและระบบเครือข่ายอุตสาหกรรม 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
3
ระบบงานหลักในองค์กร & โครงสร้างขององค์กร
17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
4
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
ระบบสารสนเทศ ระบบสารสนเทศที่ทำหน้าที่สนับสนุนการทำงานขององค์กรในระดับที่แตกต่างกัน ระดับกลยุทธ (Strategic Level) Support operational managers, keeping track of the elementary activities and transactions ระดับการบริหาร (Management Level) serve the monitoring, controlling, decision-making, and administrative activities ระดับปฏิบัติการ (Operational Level) support operational managers, keeping track of the elementary activities and transactions 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
5
ระบบสารสนเทศหลักภายในองค์กร
Transaction Processing Systems (TPS) Management Information Systems (MIS) Decision-Support Systems (DSS) Executive Support Systems (ESS) 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
6
ระบบสารสนเทศ 4 ประเภท & ระดับการบริหาร
17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
7
Transaction Processing Systems (TPS)
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Transaction Processing Systems (TPS) Basic business systems that serve the operational level A computerized system that performs and records the daily routine transactions necessary to the conduct of the business 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
8
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS A Symbolic Representation for a Payroll TPS 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
9
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Typical Applications of TPS 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
10
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Management Information Systems (MIS) Management level Inputs: High volume transaction level data Processing: Simple models Outputs: Summary reports Users: Middle managers Example: Annual budgeting 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
11
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Management Information Systems (MIS) (continued) 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
12
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Management Information Systems (MIS) (continued) A sample MIS report 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
13
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Decision-Support Systems (DSS) Management level Inputs: Transaction level data Processing: Interactive Outputs: Decision analysis Users: Professionals, staff Example: Contract cost analysis 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
14
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Decision-Support Systems (DSS) (Continued) Voyage-estimating decision-support system 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
15
EXECUTIVE SUPPORT SYSTEMS (ESS):
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS EXECUTIVE SUPPORT SYSTEMS (ESS): Inputs: Aggregate data Processing: Interactive Outputs: Projections Users: Senior managers Example: 5 year operating plan 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
16
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Model of a Typical Executive Support System 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
17
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS EXECUTIVE SUPPORT SYSTEMS (ESS) (Continued) Top Level Management Designed to the individual senior manager Ties CEO to all levels Very expensive to keep up Extensive support staff 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
18
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MAJOR TYPES OF SYSTEMS IN ORGANIZATIONS Relationship of Systems to One Another Interrelationships among systems 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
19
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Sales and Marketing Systems Major functions of systems: Sales management, market research, promotion, pricing, new products Major application systems: Sales order info system, market research system, pricing system 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
20
Sales and Marketing Systems
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Sales and Marketing Systems SYSTEM DESCRIPTION ORGANIZATIONAL LEVEL Order processing Enter, process, and track orders Operational Pricing analysis Determine prices for products and services Management Sales trend forecasting Prepare 5-year sales forecasts Strategic 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
21
Manufacturing and Production Systems
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Manufacturing and Production Systems Major functions of systems: Scheduling, purchasing, shipping, receiving, engineering, operations Major application systems: Materials resource planning systems, purchase order control systems, engineering systems, quality control systems 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
22
Manufacturing and Production Systems
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Manufacturing and Production Systems SYSTEM DESCRIPTION ORGANIZATIONAL LEVEL Machine control Control the actions of machines and equipment Operational Production planning Decide when and how many products should be produced Management Facilities location Decide where to locate new production facilities Strategic 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
23
Overview of an Inventory System
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Overview of an Inventory System 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
24
Financing and Accounting Systems
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Financing and Accounting Systems Major functions of systems: Budgeting, general ledger, billing, cost accounting Major application systems: General ledger, accounts receivable, accounts payable, budgeting, funds management systems 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
25
Financing & Accounting Systems (Continued)
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Financing & Accounting Systems (Continued) SYSTEM DESCRIPTION ORGANIZATION-AL LEVEL Accounts receivable Tracks money owed the firm Operational Budgeting Prepares short-term budgets Management Profit planning Plans long-term profits Strategic 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
26
Human Resource Systems
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Human Resource Systems Major functions of systems: Personnel records, benefits, compensation, labor relations, training Major application systems: Payroll, employee records, benefit systems, career path systems, personnel training systems 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
27
Human Resource Systems (Continued)
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Human Resource Systems (Continued) SYSTEM DESCRIPTION ORGANIZATIONAL LEVEL Training and development Tracks employee training, skills, and performance appraisals Operational Compensation analysis Monitors the range and distribution of employee wages, salaries, and benefits Management Human resources planning Plans the long-term labor force needs of the organization Strategic 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
28
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
การพิจารณาระบบสารสนเทศตามลักษณะที่สนับสนุนการทำงาน ( SYSTEMS FROM A FUNCTIONAL PERSPECTIVE) Human Resource Systems (Continued) An Employee Recordkeeping System 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
29
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
การบูรณาการระบบงานและกระบวนการทางธุรกิจ ( INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES) : Introduction to Enterprise Applications Business Processes and Information Systems Business processes: Manner in which work is organized, coordinated, and focused to produce a valuable product or service Concrete work flows of material, information, and knowledge—sets of activities Unique ways to coordinate work, information, and knowledge Ways in which management chooses to coordinate work 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
30
The Order Fulfillment Process
กระบวนการสั่งซื้อสินค้าที่ต้องอาศัยการประสานงานจากด้านต่าง ๆ 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
31
Systems for Enterprise-Wide Process Integration
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Systems for Enterprise-Wide Process Integration Enterprise applications: Designed to support organization-wide process coordination and integration 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
32
Systems for Enterprise-Wide Process Integration (Continued)
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Systems for Enterprise-Wide Process Integration (Continued) Consist of : Enterprise systems Supply chain management systems Customer relationship management systems Knowledge management systems 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
33
Management Information Systems
Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Enterprise Systems Enterprise systems, also known as enterprise resource planning (ERP) systems, provide a single information system for organization-wide coordination and integration of key business processes. Information that was previously fragmented in different systems can seamlessly flow throughout the firm so that it can be shared by business processes in manufacturing, accounting, human resources, and other areas. 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
34
Enterprise Application Architecture
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Enterprise Application Architecture Figure 2-13 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
35
Traditional “Silo” View of Information Systems
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Traditional “Silo” View of Information Systems Within the business: There are functions, each having its uses of information systems Outside the organization’s boundaries: There are customers and vendors Functions tend to work in isolation 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
36
Traditional View of Systems
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Traditional View of Systems Figure 2-14 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
37
Enterprise Systems Management Information Systems Figure 2-15
Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Enterprise Systems Figure 2-15 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
38
Benefits of Enterprise Systems
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Benefits of Enterprise Systems Help to unify the firm’s structure and organization: One organization Management: Firm wide knowledge-based management processes Technology: Unified platform Business: More efficient operations & customer-driven business processes 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
39
Challenges of Enterprise Systems
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Challenges of Enterprise Systems Difficult to build: Require fundamental changes in the way the business operates Technology: Require complex pieces of software and large investments of time, money, and expertise Centralized organizational coordination and decision making: Not the best way for the firms to operate 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
40
Supply Chain Management (SCM)
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Supply Chain Management (SCM) Close linkage and coordination of activities involved in buying, making, and moving a product Integrates supplier, manufacturer, distributor, and customer logistics time Reduces time, redundant effort, and inventory costs Network of organizations and business processes 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
41
Supply Chain Management (SCM)
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Supply Chain Management (SCM) Helps in procurement of materials, transformation of raw materials into intermediate and finished products Helps in distribution of the finished products to customers Includes reverse logistics - returned items flow in the reverse direction from the buyer back to the seller 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
42
Haworth’s Supply Chain Management Systems
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Haworth’s Supply Chain Management Systems Figure 2-16 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
43
Information from Supply Chain Management Systems helps firms:
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Information from Supply Chain Management Systems helps firms: Decide when and what to produce, store, and move Rapidly communicate orders Track the status of orders Check inventory availability and monitor inventory levels 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
44
Reduce inventory, transportation, and warehousing costs
Management Information Systems Chapter 2 Information Systems in the Enterprise INTEGRATING FUNCTIONS AND BUSINESS PROCESSES: Introduction to Enterprise Applications Information from Supply Chain Management Systems helps firms: (Continued) Reduce inventory, transportation, and warehousing costs Track shipments Plan production based on actual customer demand Rapidly communicate changes in product design 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
45
Customer Relationship Management (CRM)
Manages all ways used by firms to deal with existing and potential new customers Business and technology discipline Uses information system to coordinate entire business processes of a firm 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
46
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
Customer Relationship Management (CRM) (Continued) Provides end- to- end customer care Provides a unified view of customer across the company Consolidates customer data from multiple sources and provides analytical tools for answering questions 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
47
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
Customer Relationship Management (CRM) 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
48
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
Knowledge Management Systems Collects relevant knowledge and make it available wherever and whenever it is needed Support business processes and management decisions Also link the firm to external sources of knowledge Support processes for acquiring, storing, distributing, and applying knowledge 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
49
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MANAGEMENT OPPORTUNITIES, CHALLENGES, AND SOLUTIONS There are extraordinary opportunities to use information systems to achieve business value, and increase profitability 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
50
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MANAGEMENT OPPORTUNITIES, CHALLENGES, AND SOLUTIONS Management Challenges: Integration and the whole firm view: Given the different interests and perspectives within a firm, it is difficult to achieve consensus about the need for the "whole firm" viewpoint. Management and employee training: Training a large number of employees on many systems in a large organization involves commensurately large investments. 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
51
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
MANAGEMENT OPPORTUNITIES, CHALLENGES, AND SOLUTIONS Management Challenges: (Continued) Accounting for the cost of systems and managing demands for systems: Given the large number of different types of systems in a firm, and the large number of people involved with using them, it is a complex task to understand which systems are truly necessary and productive with high returns on investment 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
52
บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
Solution Guidelines: Inventory the firm’s information systems: Develop a list of firm-wide information requirements to give a 360-degree view of the most important information needs of the firm. Employee and management education: Ensure that you understand how much training is required. Account for the costs and benefits: Develop an accounting system for information services firm- wide. 17/11/2550 บรรยายโดย ดร. สุรางคนา ธรรมลิขิต ภาควิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ม. บูรพา
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
© 2024 SlidePlayer.in.th Inc.
All rights reserved.