ดาวน์โหลดงานนำเสนอ
งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ
1
Week 11 Decision Support Systems (D S S)
By Aj-Kulachatr Chatrakul Na Ayudhaya Marketing Department Business Administration Faculty
2
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System Decision Support Systems Agenda What is DSS Why DSS ? Decision and Type of Decision Decision Making Process Typical of Business Decision Marketing Models AHP Lab Kulachatr C. N Ayudhya
3
Management Information System Decision Support Systems
A DSS is an interactive, flexible, and adaptable Computer Based Information System (CBIS) specially developed for supporting the solution of a non-structured management problem for improved decision making. It uses data, provides easy user interface, and can incorporate the decision maker’s own insights.
4
Management Information System Decision Support Systems
เป็นระบบสารสนเทศคอมพิวเตอร์ (CBIS) มีปฏิสัมพันธ์โดยตรงกับผู้ใช้ ยืดหยุ่นและปรับตัวง่าย พัฒนาขึ้นมาเพื่อสนับสนุนการแก้ปัญหาที่ไม่มีโครงสร้างให้พร้อมต่อการตัดสินใจ สิ่งที่เกี่ยวข้องกับระบบ คือ คน กระบวนการ ซอฟท์แวร์ ฮาร์ดแวร์ ฐานข้อมูล เน้นประสิทธิผลของการตัดสินใจ ใช้เพียงช่วยตัดสินใจ สร้างทางเลือกให้ ไม่ได้ตัดสินใจให้
5
Management Information System Decision Support Systems
Why DSS ? ช่วยเหลือผู้บริหารในการตัดสินใจเรื่องต่างๆ ... Marketing Mix Decision , Location , Promotion Mix , Sales Volume , Sales Quota , Sales Forecasting , Target Sales Approach , …etc เชื่อมโยงการตัดสินใจในระดับการจัดการที่เกี่ยวข้องกับการสร้างมูลค่าเพิ่มให้กับกระบวนการทางธุรกิจ เช่น พยากรณ์ผลกำไรอันเนื่องมาจากการเปลี่ยนแปลงราคาได้อย่างแม่นยำ (Price Sensitivity Analysis) การวิเคราะห์ทำเลที่ตั้งที่ดีที่สุดเพื่อการตัดสินใจในผลิตภัณฑ์ที่หลากหลาย Etc…
6
Management Information System
‘Decision’ And Decision Support System
7
Management Information System Decision Support Systems
The Manager’s Role of Decision Making in the firm Structured Decision (การตัดสินใจแบบมีโครงสร้าง) การตัดสินใจสำหรับงานที่ทำเป็นประจำ ทำซ้ำๆ และมีขั้นตอนแน่นอน Unstructured Decision (การตัดสินใจแบบไม่มีโครงสร้าง) การตัดสินใจในปัญหาที่ไม่เป็นประจำ ต้องพึ่งพาสัญชาติญาณ ประสบการณ์ Semi-Structured Decision (การตัดสินใจแบบกึ่งมีโครงสร้าง) การตัดสินใจบางส่วนของงานที่เป็นประจำ แต่อีกส่วนหนึ่งอาจต้องใช้ ประสบการณ์ สัญชาติญาณและความสามารถของผู้บริหาร
8
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System Decision Making Process Decision Making Phase Intelligence Identify and define potential problems and/or opportunities. Design Develop alternative solutions to the problem. Choice Select a course of action. Kulachatr C. N Ayudhya
9
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System Decision Making Process Problem Solving Phase Decision making phase Implementation Take action to put the soluion into effect. Monitoring Evaluate the implementation of the solution. Kulachatr C. N Ayudhya
10
สรุปขั้นตอนของกระบวนการตัดสินใจ
Marketing Information System : MK380 Decision Support System ;DSS สรุปขั้นตอนของกระบวนการตัดสินใจ ขั้นความเฉลียวฉลาด (Intelligence Phase) ค้นหาข้อมูลที่มีคุณค่าสำหรับองค์การ จำแนกลักษณะของปัญหาหรือโอกาส รวบรวมข้อมูลโดยคำนึงถึงการรับรู้ข้อมูลที่แตกต่างกัน ข้อมูลภายในและภายนอก ข้อเท็จจริงเบื้องต้นและความคิดเห็น ขั้นการออกแบบ (Design Phase) กำหนดรูปแบบการตัดสินใจ กำหนดเกณฑ์ที่ใช้ในการตัดสินใจ พัฒนาหรือพิจารณาทางเลือก ขั้นประเมินผลคำตอบและทางเลือก (Choice Phase) สถานการณ์จำลอง (Scenario) ต้นแบบ (Prototype) Kulachatr C. N Ayudhya
11
Simon’s Model of Decision Making Process
Efraim Turban
12
Management Information System Decision Support Systems
การตัดสินใจทางธุรกิจ (Business Decision) มักเป็นการตัดสินใจโดยกลุ่ม ซึ่งทำให้มีวัตถุประสงค์จำนวนมากและขัดแย้งกัน ทำให้มีหลายทางเลือก ผู้ตัดสินใจไม่สามารถพยากรณ์เหตุการณ์ในอนาคตได้อย่างสมบูรณ์ รวมทั้งมีความเสี่ยงโดยผู้ตัดสินแต่ละคนจะมีทัศนคติต่อความเสี่ยงที่แตกต่างกัน ผู้ตัดสินใจจะสนใจกับการวิเคราะห์สถานการณ์จำลอง (What-if scenarios) เนื่องจากการตัดสินใจด้วยสถานการณ์จริงอาจก่อความสูญเสีย ดังนั้นการตัดสินใจในปัจจุบันจึงมีความยากลำบากมากขึ้น
13
Management Information System Decision Support Systems
Made by a group Several, contradictory objectives Many alternatives No perfect prediction Involve risk; different attitudes toward risk Decision makers are interested in what-if scenarios Experimentation with the real system may result in a loss and is possible only for one set of conditions Changes in the decision-making environment can occur continuously
14
Management Information System DSS : Typical business decision
“ การตัดสินใจในแบบเดิมๆ เน้นความคิดสร้างสรร จินตนาการ วิจารณญาณ สัญชาติญาณ ประสบการณ์และการลองผิดลองถูก” “การตัดสินใจรูปแบบใหม่จะเน้นระบบการตัดสินใจเชิงปริมาณและใช้เหตุผลซับซ้อน (The Complex of Decision on quantitative analysis and rational analysis) มีการใช้เครื่องมือและเทคนิคโปรแกรมประยุกต์ทางคอมพิวเตอร์เพื่อหาทางแก้ไขมากขึ้น”
15
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System Decision Support System : DSS Decision Support Systems : Offer potential to assist in solving both semi-structured and unstructured problems. *DSS คือ กลุ่มของเครื่องมือทางคอมพิวเตอร์ ที่มีความสัมพันธ์กันและติดต่อกับผู้ใช้ในแบบง่ายๆ (Friendly Interfacing) ในการรวบรวมข้อมูลเพื่อใช้กับแบบจำลองหลายๆแบบทั้งในแบบเชิงคุณภาพและปริมาณ เพื่อแก้ปัญหาแบบกึ่งมีโครงสร้างและไม่มีโครงสร้าง สามารถเชื่อมต่อกับระบบอื่นๆในองค์กรได้ เช่น TPS และ MIS (* นิตยา เจรียงประเสริฐ ดร. ระบบสารสนเทศสำหรับธุรกิจ มช.) Kulachatr C. N Ayudhya
16
Management Information System Decision Support System :Example
ตัวอย่างของโปรแกรมระบบสนับสนุนการตัดสินใจ Interrelated DSS (ช่วยตัดสินใจปัญหาที่มีความสัมพันธ์กันของหลายหน่วยงานในองค์กร) เช่น การจัดสรรทรัพยากร (Resource Allocation) การตัดสินใจเพิ่มหรือลดพนักงาน การตัดสินใจพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่สู่ท้องตลาด (Product Development) การตัดสินใจซื้อหรือผลิตเอง (Made or Buy Decision) DSS for Forecasting (โปรแกรมช่วยสนับสนุนการพยากรณ์ต่างๆ) การพยากรณ์ยอดขาย การประเมินคู่แข่ง การคำนวณหาจุดสมดุลระหว่าง Supply / Demand การคำนวณหาความสัมพันธ์ของยอดขายต่อกำไร เป็นต้น โปรแกรมการกำหนดความหลากหลายในสายผลิตภัณฑ์ เป็นต้น Kulachatr C. Na Ayudhya
17
Management Information System Decision Support System :Why DSS
ทำไมผู้บริหารต้องใช้ระบบสนับสนุนการตัดสินใจ Multiple decision objectives Increased alternatives Increased competition The need for creativity Social and political actions International aspects Increased Technology Time compression Multi- Problem Solving Factors Kulachatr C. Na Ayudhya
18
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Characteristics Performs different types of analyses “What-if” analysis Makes hypothetical changes to problem and observes impact on the results. Simulation Duplicates features of a real system. Goal-seeking analysis Determines problem data required for a given result. Kulachatr C. N Ayudhya
19
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Optimizing Routine - Solver in Excel Kulachatr C. N Ayudhya
20
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Goal Seeking for Example Kulachatr C. N Ayudhya
21
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Capabilities Highly structured problems Straightforward problems, requiring known facts and relationships. Semi-structured or unstructured problems Complex problems where in relationships among data are not always clear, the data may be a variety of formats, and often difficult to manipulate or obtain. Kulachatr C. N Ayudhya
22
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Capabilities Example American Airline กับการพัฒนาระบบการตัดสินใจเลือกราคาและเส้นทาง Equico Capital กับการพัฒนาระบบการประเมินการลงทุน General Accident Insurance กับการพัฒนารูปแบบการซื้อของลูกค้า และป้องกันการฉ้อโกง Bank of America พัฒนาระบบประวัติลูกค้า Frito-Lay พัฒนาระบบทางเลือกเรื่องราคา การโฆษณา การส่งเสริมการตลาด Burlington Coat Factory กับการพัฒนาระบบการเลือกทำเลที่ตั้งของร้านและส่วนผสมการลงทุน Kulachatr C. N Ayudhya
23
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Benefit ทำให้ระบบการตลาดมีความสามารถในการแก้ปัญหาที่ซับซ้อน สามารถแสดงผลลัพธ์โต้ตอบสถานการณ์ที่เกิดขึ้นอย่างไม่คาดคิดมาก่อนได้อย่างรวดเร็ว ทำให้เกิดแนวความคิดและองค์ความรู้ใหม่ทางการตลาด อำนวยความสะดวกในการสื่อสารทั้งภายในและภายนอกองค์กร ใช้ในการปรับปรุงและเพิ่มผลผลิตขององค์กร ประหยัดเวลาและต้นทุนในการดำเนินงาน สนับสนุนการตัดสินใจแบบมีวัตถุประสงค์ เพิ่มประสิทธิภาพการบริหารองค์กรโดยรวม สามารถสร้างผลงานได้มากขึ้น Kulachatr C. N Ayudhya
24
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : How is it working? Model Base Provides decision makers with access to a variety of models. Data & Model Management Software (DBMS & MBMS) Dialogue Manager Allows decision makers to easily access and manipulate the DSS. Kulachatr C. N Ayudhya
25
Management Information System DSS : Components
Data management subsystem databases, data warehouse, data base management system (DBMS) Model management subsystem financial, statistical, management science, quantitative models model base management system (MBMS) Knowledge management subsystem provides intelligence to augment the decision maker’s own User interface subsystem Users
26
Management Information System The Data Management Subsystem
Elements DSS database or Data warehouse Database management system Data directory Query facility A database: a collection of interrelated data organized to meet the needs and structure of an organization
27
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Model Base Major Types of DSS Models Model Base Provides decision makers with access to a variety of models and assists them in decision making. Models Financial models Statistical analysis models Graphical models Project management models Kulachatr C. N Ayudhya
28
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Decision Model Decision analysis with tables with trees Time series forecasting Method of moving average Potential smoothing forecasting Potential smoothing with trend Decomposition method Multiple regression Forecasting Statistical analysis Kulachatr C. N Ayudhya
29
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Decision Model Linear programming Profit maximization Cost minimization Sensitivity analysis Inventory analysis ABC classification Economic Order Quantity (EOQ) Multiple regression Forecasting Statistical analysis Kulachatr C. N Ayudhya
30
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Decision Model Material requirement planning Order policy Using ERP to reduce operating costs Project management CPM/PERT technique Projects with Time-Cost Trade-Offs Queuing analysis Location analysis Layout analysis MCDM System dynamics Kulachatr C. N Ayudhya
31
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS : Advantages and Disadvantages of Modeling Advantages Less expensive than custom approaches or real systems. Faster to construct than real system Less risky than real system Provides learning experience (trial and error). Future projections are possible Can test assumptions Disadvantages Assumptions about reality may be incorrect Accuracy of predications often unreliable Requires abstract thinking Kulachatr C. N Ayudhya
32
Marketing Information System : MK380
Decision Support System ;DSS Management Information System DSS ; Functional Models Financial Models NPV , IRR , PB , F/N Ratio Statistics Models Regression Analysis , Trend Projection , Mean , Mod , Median , SPSS , Exponential Graphical Model ; Descriptive Power-point , flash , Visio , 3D , AutoCAD , CorelDraw , Photoshop , etc… Project Management Model Gantt Chart , Milestone , Pert / CPM Quantitative and Manage Science Model LP,IP,Decision Table or tree,inventory ,Transportation,EOQ,Simulation,Game theory ,QC, Queuing , Markov Model , etc.. Kulachatr C. N Ayudhya
33
Graphic Model Source ; King Collection Kulachatr C. Na Ayudhya
34
Macro Kulachatr C. Na Ayudhya
35
Management Information System Decision Support System
Application Packages Programs Kulachatr C. Na Ayudhya
36
Visa Kulachatr C. Na Ayudhya
37
Simul8 Kulachatr C. Na Ayudhya
38
Expert Choice Kulachatr C. Na Ayudhya
39
Ithink Kulachatr C. Na Ayudhya
40
EXCEL ; Solver Parameter
LP Model EXCEL ; Solver Parameter Kulachatr C. Na Ayudhya
41
EXCEL Solver Parameter
PERT/CPM EXCEL Solver Parameter Kulachatr C. Na Ayudhya
42
Decision analysis By Aj-Kulachatr Chatrakul Na Ayudhya Marketing Department Business Administration Faculty Payap University Kulachatr C. Na Ayudhya
43
Management Information System
Lab (AHP) Analytic Hierarchy Approach Analytical Hierarchy Processing by Aj-Kulachatr Chatrakul Na Ayudhya Marketing Department Business Administration Faculty , PAYAP UNIVERSITY
44
Management Information System AHP : Analytical Hierarchy Processing
Complex problem are the situations which involve a number of conflicting criteria,alternatives and defined attributes การตัดสินใจปัญหาที่ซับซ้อน คือ ปัญหาที่มีกฎเกณฑ์และทางเลือกมากมาย มีทั้งเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ และมีความไม่ชัดเจน และขัดแย้งภายในตัวมันเองในแต่ละปัจจัย
45
Management Information System AHP : Analytical Hierarchy Processing
อะไรคือเหตุแห่งความซับซ้อน ความซับซ้อนของปัญหาเกิดจากตัวเราเพราะเรามองเห็นภาพของปัญหาไม่ชัดเจน ธรรมชาติของปัญหามักมีปัจจัยเชิงคุณภาพและปริมาณปะปนกัน จะทำอย่างไรจึงจะรวมปัจจัยทั้งสองเข้าด้วยกัน เปลี่ยนแปลงปัจจัยเชิงคุณภาพให้เป็นเชิงปริมาณ AHP เป็นแนวทางในการแก้ปัญหาดังกล่าวได้ ด้วยการรวมปัจจัยทั้งสองเข้ามาประมวลผลร่วมกัน
46
Management Information System AHP : Analytical Hierarchy Processing
1.Decomposition of the problem Hierarchy of the components or elements Objectives , Criteria , Alternatives 2. Determination of ratio weights or priorities of elements 3. Composition of those numbers in to overall weights which measure the decision outcomes
47
Management Information System AHP : Analytical Hierarchy Processing
Decomposition State of Objectives ; Goal Setting การเลือกซื้อรถกระบะเพื่อใช่ในงานองค์กร Define Criteria ; กำหนดเงื่อนไข ความประหยัดน้ำมัน ,ราคาขายต่อ , CC , ราคาซื้อ …etc Alternatives ; ตัวเลือก Vigo, D-Max ,Nissan , Mitsu … etc
48
Management Information System AHP :Expert Choice ; EC
49
End of Chapter Have you any question ???
See You on Computer Lab Expert Choice ; EC EXCEL (Goal Seek , Solver , Macro) VISA
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
© 2024 SlidePlayer.in.th Inc.
All rights reserved.