Sukanlaya Tantiwisawaruji

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
The Woodcutter คนตัดไม้.
Advertisements

“ The Four Principles of Spirituality ”
จัดทำโดย 1.ด.ช.พนาดร เขื่อนแก้ว ม.2/5 เลขที่ 6
ข้อแตกต่างระหว่าง กับ ผู้ชนะ ผู้แพ้.
Moment in Life บางขณะของชีวิต.
รายงานเรื่อง ภาคเหนือ
เรื่อง จังหวัดสระบุรี เด็กชายอลังการ ตลุ่มทอง เลขที่ 18
PERFECT TENSE.
ความแตกต่างด้านไวยากรณ์
THE ANT PHILOSOPHY : ปรัชญาของมด
ข้อแตกต่างระหว่าง กับ ผู้ชนะ ผู้แพ้.
การนำเสนอหนังสือประกอบการสอนวิชาทักษะการเรียนรู้ (HUM100)
Black Hat.
Pronouns Pronouns (คำสรรพนาม) คือ คำที่ใช้แทนที่คำนาม
สถานที่ท่องเที่ยวอำเภอ สามร้อยยอด
ศึกษาพฤติกรรมทางเพศของนักเรียนห้อง พค.202
จังหวัดจันทบุรี นายมณเฑียร สุขผลรหัสนิสิต คณะสาธารณสุขศาสตร์
ลาว วิรันดา สุนทรภักดี คณะศิลปกรรมศาสตร์ สาขานิเทศศิลป์
อุทยานแห่งชาติภูกระดึง
คลิกที่ รูป ที่ตั้ง : ประเทศไทย หรือ ราชอาณาจักรไทย เป็นรัฐที่ตั้งอยู่ใน ทวีปเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ มีพรมแดนทางทิศตะวันออกติด ลาวและกัมพูชา ทิศใต้ติดอ่าวไทยและมาเลเซีย.
สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม
ข้อมูลทั่วไป ที่ตั้ง อินโดนีเซียเป็นประเทศหมู่เกาะที่ใหญ่ที่สุดในโลก ประกอบด้วย เกาะต่าง ๆ ประมาณ 17,508 เกาะ ตั้งอยู่ในภูมิภาคเอเชียตะวันออก เฉียงใต้
แหล่งท่องเที่ยวไทย.
สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม ส 41102
Indirect Question without Question Word.
Question Tag Question Tag ตอนที่2 ครูรุจิรา ทับศรีนวล
Kangaroo Joe รายวิชา อ ชั้น ม.2 ครูจินฑนา ร้อยแก้ว โรงเรียนวัง ไกลกังวล ตอน 6 Unit 15.
ด.ช ปวริศร เป็นพนัสสัก ม.2/6 เลขที่31
 How do we improve the test?  Why do we have to improve the test?
Part of Speech Conjunction.
English for everyday use
ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
ครูรุจิรา ทับศรีนวล “ATHENS”. “ATHENS” สามารถพูดและเขียนบรรยาย ลักษณะต่างๆ ของเมืองได้
Don’t Change the World อย่า ( คิด ) เปลี่ยนโลก. Once upon a time, there was a king who ruled a prosperous country กาลครั้งหนึ่งนานมาแล้ว ยังมีพระราชา.
Indirect Question word
Company LOGO Management Skills for New Managers on October วิทยากร อ. ประสานศักดิ์ สุวรรณโพธิพระ บรรยายภาษาไทย.
PASSIVE VOICE.
กลุ่ม rraid. What's your name. คุณชื่ออะไร = Miss Bangon Buntanoom How old are you. - คุณอายุเท่าไหร่ = Ages 36 Years What you have finished your course.
ภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปึที่ 4 Grammar & Reading ครูรุจิรา ทับศรีนวล.
By T’ Sumana Hanlamyuang. 1. First conditional or real condition ประโยคเงื่อนไขแบบที่ 1 ใช้เมื่อต้องการ แสดงเงื่อนไขที่ตั้งไว้ว่ามีความเป็นไปได้ที่จะ.
These examples show that the subject is doing the verb's action.
D 2 E 1 S E M N G ม. I G I T Grammar A L 4.0.
สื่อการเรียนรู้ด้วยตัวเอง ชุดฝึกเขียนสรุป (Writing Summary)
คำเทศนาหัวข้อที่ 3: ประกาศข่าวดี SERMON 3: PREACHING GOOD NEWS
“เอาชนะเนื้อหนัง” OVERCOMING THE FLESH. “เอาชนะเนื้อหนัง” OVERCOMING THE FLESH.
ปัญหาการใช้อนุประโยคเสริมประโยคหลัก
คิดไว สรุปไว ด้วย MIND MAP ยินดีต้อนรับผู้เข้าร่วมสัมมนาหลักสูตร
1. นี่เป็นสิ่งที่พระเยซูทรงทำ พระองค์ทรงรักษาทุกคน ที่เจ็บป่วยให้หายดี
Bulgaria บัลแกเรีย Mrs.Yordanka Ananieva.
Adjective Clause (Relative Clause) An adjective clause is a dependent clause that modifies head noun. It describes, identifies, or gives further information.
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการเงิน
นวัตกรรมการบริการสารสนเทศ ในยุคประเทศไทย 4.0
เดือนครอบครัวแข็งแกร่ง
Modals-Certainly (must, can't)
ตอนที่ 3: ท่านเป็นผู้ชอบธรรมได้อย่างไร?
คำเทศนาชุด: ท่านมีของประทาน
Good morning welcome to Calvary Chapel at the Bridge สวัสดีตอนเช้าขอต้อนรับสู่ โบสถ์แคล'วะรีแชพ'เพิลที่สะพาน.
1 ยอห์น 1:5-7 5 นี่เป็นเรื่องราวซึ่งเราได้ยินจากพระองค์และประกาศแก่ท่าน คือพระเจ้าทรงเป็นความสว่าง ในพระองค์ไม่มีความมืดเลย 6 ถ้าเราอ้างว่ามีสามัคคีธรรมกับพระองค์แต่ยังดำเนินในความมืด.
คุณลักษณะของเพื่อนที่ดีที่สุด
อัตถิภาวนิยม existentialism J.K. Stevens, instructor
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทาง การตลาด
ที่มาและหน่วยงานกาชาดต่างๆ
“สติปัญญาในการเลือกคู่ครอง” “Wisdom in Choosing a Spouse”
แล้วไงเกี่ยวกับความจริง What About Truth?
“เคลื่อนไปสู่ชีวิตใหม่ ตอนที่ 2” Moving Into the Newness of Life
ตอนที่ 4: เคลื่อนไปกับของประทานของท่าน Part 4: Flowing In Your Gift
การจัดการศูนย์สารสนเทศ หน่วยที่ 5
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
Good morning welcome to Calvary Chapel at the Bridge สวัสดีตอนเช้าขอต้อนรับสู่ โบสถ์แคล'วะรีแชพ'เพิลที่สะพาน.
บทเรียนสำเร็จรูป เรื่อง ภาษาอังกฤษเพื่ออาชีพ
ใบสำเนางานนำเสนอ:

Sukanlaya Tantiwisawaruji Findings from the Observation of the Project to Initiate Self-Sufficiency Economy in Rural Area: A Case Study of ThaiLERD Project in Nan Province, Thailand Suthee Ploisawaschai Sukanlaya Tantiwisawaruji Aphinat Ashakul, and Surain Thapanangkun Learning Institute King Mongkut’s University of Techonology Thonburi

Introduction ThaiLERD : Thailand Lifelong Education for Rural Development. The main objective : to develop the local people in remote area who had no opportunity to pursue their higher education. The knowledge suitable for their living conditions was provided so that the people there could live to their full potential and they like to learn all their life based on the sufficiency economic theory.

อาณาเขตติดต่อ N อ.บ่อเกลือ ตั้งอยู่ทางทิศตะวันออก เฉียงเหนือของ จ.น่าน มีเนื้อที่ประมาณ 523,781.25 ไร่ หรือประมาณ 838.05 ตร.กม. BOKLUA ทิศเหนือ ติดต่อกับ อ.เฉลิมพระเกียรติ ทิศใต้ ติดต่อกับ อ.แม่จริม และ อ.สันติสุข ทิศตะวันออก ติดต่อกับ สปป. ลาว ทิศตะวันตก ติดต่อกับ อ.ปัว และ อ.ทุ่งช้าง

สภาพทั่วไป สภาพภูมิประเทศ ส่วนใหญ่เป็นเทือกเขาสูงสลับซับซ้อน มีความลาดชัน บริเวณจุดสูงสุด สูงจากระดับน้ำทะเลปานกลาง 1,837 เมตร มีแม่น้ำ ลำห้วย ไหลตามช่องเขาอยู่ทั่วไป มีพื้นที่ราบลุ่มตามลำน้ำและหุบเขาแคบ ๆ เพียงร้อยละ 1.5 ของพื้นที่ทั้งหมด มีสภาพป่าไม้ที่อุดมสมบูรณ์บริเวณดอยภูคา และบริเวณพรมแดนไทย-ลาว ซึ่งอุดมไปด้วยสัตว์ป่านานาชนิด และยังเป็นต้นกำเนิดของแม่น้ำน่าน สภาพภูมิอากาศ พื้นที่ตั้งอยู่กลางหุบเขาสูง จึงมีช่วงฤดูฝนและฤดูหนาวที่ยาวนาน ในช่วงฤดูหนาวกลางคืนจะหนาวจัด อุณหภูมิจะลดลงถึงระดับต่ำกว่า 10 องศาเซลเซียส

ลักษณะที่อยู่อาศัย

การปลูกข้าวไร่ในพื้นที่ อ.บ่อเกลือ จ.น่าน

สภาพทางสังคม ภาษา ภาษาที่ใช้เป็นภาษาพื้นเมือง และภาษาชนเผ่า คือ ภาษาลั๊วะ ภาษาม้ง ศาสนา ประชากรอำเภอบ่อเกลือส่วนใหญ่นับถือศาสนาพุทธ มีบางส่วนนับถือศาสนาคริสต์ และในพื้นที่ชาวเขาบางส่วนนับถือภูตผีหรือผีบรรพบุรุษ มีสถานที่ประกอบพิธีทางศาสนา ดังนี้ - วัด จำนวน 15 แห่ง - สำนักสงฆ์ จำนวน 3 แห่ง - โบสถ์ จำนวน 2 แห่ง

ลักษณะประชากร ประชากรที่อาศัยอยู่ในอำเภอบ่อเกลือทั้งหมดจำนวน 14,225 คน ส่วนใหญ่เป็นกลุ่มชนชาวเขา จำนวน 9,760 คน คิดเป็นร้อยละ 68.61 ของประชากรทั้งหมด ได้แก่ เผ่าลั๊วะ ( ร้อยละ 67.68 ) เผ่าม้ง ( ร้อยละ 0.93 ) มีถิ่นอาศัยอยู่ตามแถบที่ราบบนภูเขา และมีประชากรชาวพื้นเมือง จำนวน 4,465 คนร้อยละ 31.39 ส่วนใหญ่อาศัยอยู่ที่ราบลุ่มแม่น้ำ และที่ราบระหว่างหุบเขา

FRAMEWORK SELF-SUFFICIENCY ECONOMY Style of Living Proper Work Genuine Happiness Coping with Hardship Good Virtues

Method The instruction in this project was divided into modules. There are 9 modules as follow: 1) self-conceptualization 2) ecological system 3) reading comprehension and writing 4) mathematics and balance sheet 5) energy 6) basic skills for computer 7) weight and measurements 8) skills for technician 9) skills for profession. Data were collected Portfolio Meeting note : facilitator Remote meeting

คัดเกษตรกร ที่มีความประสงค์อยู่อาศัยและทำกินในพื้นที่ รุ่นแรกมีเกษตรกรที่เข้าร่วมโครงการ 8 คน โครงการมุ่งพัฒนาทักษะและกระบวนการเรียนรู้ของเกษตรกรโดยเชื่อมโยง ระหว่างความรู้ฝังลึก (Tacit Knowledge) กับความรู้วิชาการสมัยใหม่ (Explicit Knowledge) การเรียนการสอนเป็นรูปแบบโมดูลควบคู่ไปกับการศึกษาดูงาน มีอาจารย์และนักวิชาการติดตามดูแล (Facilitator) มีการประชุมทางไกล (Remote Meeting) ร่วมกับนักศึกษา

Data Learning Logs Mind Maps

STYLE OF LIVING ThaiLERD project participants learned how to do account balance of their income and expense. This account balance helped them know how much money they earned and how much money they spent in each month. They then knew how much debt they had to pay back. All students attended the module about mathematics and account balance. The interesting findings were that most of them were not familiar with account balance sheet. They just wrote down their income and expense without classifying the type of their expense. Some did not add the sum of their expense. It took around 2 months before they could manage to fill in the account balance in such a way that could be useful for them to know the real amount of money and debt they had.

PROPER WORK ThaiLERD project participants learned skills to manage agriculture themselves. Half of them learned how to grow vegetables and half of them bred animals like chicken and fish. Before they grew plants and bred animals, they wrote their own action plan according to their interests. The action plans were evaluated by the lecturers and researchers. Then, the participants did the project, wrote down their experiment results and then presented how their project succeeded and why a project failed. The success came from learning from other people with effectiveness and endeavor. The failure took place because some participants just wanted to imitate the success of others but neither liked nor attempted to do their best in the project.

GENUINE HAPPINESS ThaiLERD project participants learned how to show good intention and how to do good action in order not to take advantages over other people. This was clearly seen when it came to the price they set for their products. The students invested their money in the agriculture (breeding animals and growing plants) and then they sold the products in a reasonable price. After some time, they could manage to pay back the debts they owed. They had fewer debts. As for the students who were already married, they had a warm family to encourage them to continue learning and working. Only 1 man was discouraged by his wife because she thought that learning took more time and that her husband should go to work in town in order to earn their living first.

COPING WITH HARDSHIP ThaiLERD project participants learned how to cope with difficulties they encountered. They learned how to share knowledge and how to manage the work they did by planning and evaluating the good and bad points of their action plans as well as results. According to observation results, all participants opened their heart and told their causes of the problems to the groups as well as facilitators. This helped all of them understand one another and they tried to help one another to resolve the problems. To illustrate, people who failed to breed chicken were encouraged to try something new like breeding pigs and fish. After a while, they succeeded and realized that they should have bred pigs and fish earlier.

GOOD VIRTUES ThaiLERD project participants learned how to avoid misconducts which would destroy themselves and other people. This was seen in the workshop on mind mapping which was mainly involved with their life and their ambitions. The mind maps drawn by students were mostly about themselves. For example, an unmarried young man wrote in his mind map that he would like to work in order to help his younger brother pursue his education and that he would like to live modestly with a girl who understands him. He would also like to develop the village by promoting self-sufficiency economic theory to everybody so that people do not owe a lot of money.

Thanks to โครงการมหาวิทยาลัยกับชุมชนและสังคม ศูนย์ภูฟ้า มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี มหาวิทยาลัยราชภัฎรำไพพรรณี