จัดการสัมมนาโดย สำนักบริหารวิชาการ 28-29 พฤษภาคม 2550

Slides:



Advertisements
งานนำเสนอที่คล้ายกัน
โปรแกรมฝึกหัด การเลื่อนและคลิกเมาส์
Advertisements

องค์ประกอบของกระบวนการเรียนการสอน
Structure and Concept of Interactive lecture
หลักสูตร eLearning สำหรับ มทรก เม.ย.09
ขั้นตอนการดำเนินงานศูนย์ข้อมูลกลางทางวัฒนธรรมระดับหน่วยงาน
Introduction to computers
งานวิจัยและตำแหน่งวิชาการ
Do Research Prabhas Chongstitvatana Chulalongkorn University 13 September 2013
นโยบายด้านการจัดการเรียนการสอน รายวิชาการศึกษาทั่วไป ผศ. ดร. ม. ร. ว
หัวหน้าฝ่ายสารสนเทศการศึกษา ศูนย์คอมพิวเตอร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร
INC341 State space representation & First-order System
บทบาทของอาจารย์ 9 มทร.กับการเข้าสู่ประชาคมอาเซียน
การปฏิรูปอุดมศึกษาไทยและความสำคัญของ Learning Outcome Assessment
สมพร พุทธาพิทักษ์ผล สำนักบรรณสารสนเทศ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช
แนวทางการปฏิบัติโครงการจูงมือ น้องน้อยบนดอยสูง 1.
Orientation for undergraduate students in Food Engineering Food Engineering Program Department of Food Science and Technology Food Engineering – a hot.
Introduction to TKT Test
การตอบสนองการสะท้อนคิดของนักศึกษา: สถานการณ์จำลอง Journal Writing
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ สุพรรณี สมบุญธรรม
L/O/G/O ความพร้อมของ Campus Technology ในมหาวิทยาลัย รศ. ดร. จีรเดช อู่สวัสดิ์ อธิการบดีมหาวิทยาลัย หอการค้าไทย.
Oct 6, 2009 Planning for e-Learning Teaching ฐาปนีย์ ธรรมเมธา กอบกุล สรรพกิจจำนง.
WBI คืออะไร   WBI หรือ Web Base Instruction เป็นการจัดกิจกรรมการสอนใน รูปแบบของ Web Knowledge Based โดยใช้เทคโนโลยีทางของ Webpage เป็นศูนย์กลางในการนำเสนอเนื้อหา.
Group 4.
E- Learning e- Learning นพ. สิทธิโชค อนันตเสรี ภาควิชาศัลยศาสตร์ออร์โธปิดิกส์
Virtual Learning Environment
Customer Relationship Management (CRM)
Study Group 1. A study group can be helpful when you are trying to learn information and concepts and preparing for class discussions and tests. Read.
Establishing a Culture of Achievement: Multiliteracies in the ELT Classroom Session #2: 27 July 2012.
โครงการเทคนิคและเทคโนโลยีสนับสนุนงานตรวจสอบ “Risk & Control” จัดโดย สำนักงานตรวจสอบภายใน จุฬาฯ วันที่ 22 กรกฎาคม 2553.
Company LOGO Management Skills for New Managers on October วิทยากร อ. ประสานศักดิ์ สุวรรณโพธิพระ บรรยายภาษาไทย.
Creative Visual Presentation Workshop Communicate clearly, persuasively, and professionally.
Practice File. Our Executive Coaching Program is proven effective. Our customer survey show ROI of coaching can be as high as 3 times the investment value.
การประเมินผลระหว่างเรียนที่ ส่งเสริมการสอนของครูและ การเรียนรู้ของนักเรียนใน ศตวรรษที่ 21.
ศาสตราจารย์ ดร. ชุติมา สัจจานันท์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
แผนและขั้นตอนการปฏิรูปประเทศด้านการศึกษา
ICT in KM 03: เทคโนโลยีสนับสนุนการทำงานร่วมกันเป็นทีม
การฝึกอบรมคืออะไร.
นวัตกรรมและเทคโนโลยีการเรียนการสอน
การจัดทำแผนพัฒนารายบุคคล (Individual Development Plan - IDP
การวัดและประเมินการปฏิบัติ
Multimedia Production
เทคนิคการจัดการเรียนการสอนเพื่อพัฒนาทักษะการคิดด้วยรูปแบบต่าง ๆ
ทิศทางการดำเนินงาน ปีงบประมาณ 2560
Dr. Mano Choondee. By Director of Angthong
เทคนิคการสอนยุค IT ตอนที่ 2
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางการเงิน
โดยสรุป 10 ขั้นตอนในการ implement
วันนี้เรียนอะไร การออกแบบสื่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน สื่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนคืออะไร ประเภทของสื่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน หลักการออกแบบสื่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน.
รศ.ดร.ทศพร ศิริสัมพันธ์
Thailand Standards TMC.WFME.BME. Standards (2017)
แนะนำรายวิชา การออกแบบระบบการจัดการเรียนรู้บนเครือข่าย
ระบบการประกันคุณภาพอาชีวศึกษา
Review of the Literature)
การแนะแนวอาชีพในศตวรรษที่ 21
การเรียนรู้ในศตวรรษที่ ๒๑
โดย ดร.ปราณี คงพิกุล ผอ.กลุ่มนิเทศติดตามและประเมินผลการศึกษา
ดร.ศรีวรรณ ฉัตรสุริยวงศ์ ครูเชี่ยวชาญ (คศ.4)
แผนยุทธศาสตร์ ๑๐ ปี มน. พ.ศ.๒๕๖๐ – ๒๕๖๙ เตรียมพัฒนานิสิตสู่ประชาคมโลก
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทาง การตลาด
ดร.ภาสกร พงษ์สิทธากร ผู้อำนวยการศูนย์พัฒนาการนิเทศและเร่งรัดการศึกษาขั้นพื้นฐาน สพฐ.
สารสนเทศ และการรู้สารสนเทศ
12-13 พฤษภาคม 2561 ณ หอประชุมภัคพิพิธ โรงเรียนหาดใหญ่วิทยาลัย ๒
Skills of 21st century learning ทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 3Rs X 7Cs (เรียนรู้ตลอดชีวิต) Reading ’Riting (Writing) ’Rithmetic (Arithmetic) ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ.
AnalyticAL Writing ปิติ ตรีสุกล.
CLIL & APPLICATIONS เมื่อต้องการเปลี่ยนรูปภาพบนสไลด์นี้ ให้เลือกรูปภาพ แล้วลบออก จากนั้น คลิกไอคอนรูปภาพในพื้นที่ที่สำรองไว้เพื่อแทรกรูปภาพของคุณ.
วิศวกรรมซอฟต์แวร์ วิศวกรรมซอฟต์แวร์ (Software Engineering)
Medical Communication/Counseling Training for the “Trainers” คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ธันวาคม 2558.
ระเบียบวิธีวิจัยพื้นฐานทางธุรกิจ
Program Evaluation Achakorn Wongpreedee, Ph.D.
กลยุทธ์การทดสอบซอฟต์แวร์ วิศวกรรมซอฟต์แวร์ (Software Engineering)
ใบสำเนางานนำเสนอ:

แนวคิดการใช้เรียนการสอนแบบผสมผสาน (Blended Learning) เพื่อเพิ่มคุณภาพการเรียนรู้ จัดการสัมมนาโดย สำนักบริหารวิชาการ 28-29 พฤษภาคม 2550 โรงแรม ศุภาลัย ป่าสัก รีสอร์ท สระบุรี ผศ. ดร. อนุชัย ธีระเรืองไชยศรี คณะเภสัชศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

Definition e-Learning learning at all levels, both formal and non-formal, that uses an information network-the Internet, an intranet (LAN) or extranet (WAN) - whether wholly or in part, for course delivery, interaction and/or facilitation. Blended Learning learning models that combine traditional classroom practice with e-learning solutions.

การแบ่งระดับการใช้อีเลิร์นนิง ระดับที่ 1 Knowledge Database สำหรับนิสิตภายใน ใช้อีเลิร์นนิงเสริม/ประกอบการเรียนการสอน นำเอกสารประกอบการสอน แหล่งข้อมูลความรู้ และช่องทางการติดต่อสื่อสารความรู้ระหว่างอาจารย์-นิสิต ระดับที่ 2 e-Learning enhanced course สำหรับนิสิตภายใน ใช้อีเลิร์นนิงเติมเต็มการเรียนการสอน เป็นกิจกรรมการเรียน เพื่อเพิ่มคุณภาพการเรียนรู้ ระดับที่ 3 e-Learning Hybrid course สำหรับบุคคลภายนอก ใช้อีเลิร์นนิงในลักษณะการศึกษาทางไกล ร่วมกับการเรียนการสอนในชั้นเรียนบ้าง ระดับที่ 4 e-Learning based course สำหรับบุคคลภายนอก ใช้อีเลิร์นนิงในลักษณะการศึกษาทางไกลเต็มระบบ

Strength and Weakness

Strength and Weakness Time Flexibility Human Touch Participation Computer mediated learning environment Traditional classroom Time Asynchronous Synchronous Flexibility Any time/any place Fix time/fix place Human Touch Human Impersonal Participation Limit number, dominate student All, equal Quality of reflection Deep and thoughtful reflection Immediate response Spontaneity not encourage rapid chain ideas Generation of rapid chain of associated ideas

To MIX the best effective elements from both worlds Why Blended Learning ? To MIX the best effective elements from both worlds Graham, Allen, and Ure (2003, 2005)

Blended Learning Benefits? Direct benefits Improved learning Increase access and flexibility (access to learning resources, flexible time and place) Increased cost-effectiveness (utilize existing resources, ease of revision) Graham, Allen, and Ure (2003, 2005)

Blended Learning Benefits? (cont.) Indirect benefits Prepare students to meet the 21st century worker needed skill (Technological literacy, Information literacy, Cultural literacy, Global awareness) Improve learner thinking skill (Inventive Thinking (Adaptability, Curiosity, Creativity, Risk-taking, High-order thinking, problem solving) Improve cooperative skill (effective communication, Team work, Collaboration and interpersonal skills, personal and social responsibility, interactive communication, productivity skill) Empower learners for lifelong learning

How to Blended ? Blended Learning design based on 1. Instruction problem solving Approach 2. Systematic design Approach Graham, Allen, and Ure (2003, 2005)

How we learn… Learning from Knowledge PARTICIPATION Share Artifact (Reflective Thought, Concept Map) & Discuss Learning from Knowledge CONSTRUCTION Reflective Thinking, Concept Map Learning from Knowledge ACQUISITION

Learning is improved when Learning are Active Learning are Contextual Learning are Social

Conditions for learning Knowledge retention Authentic / Contextual Learner Active Prior knowledge Learner Learning Learned Learning styles Knowledge Transfer Rich Interaction (Learner-Content, Learner-Teacher, Learner-Peer) Motivation level

ผู้เรียนทุกคนมี ความแตกต่างกัน

Motivation

Role of multimedia courseware INPUT PROCESS OUTPUT Learner Learning Learned Learner characteristics Cognitive information processing Achievement - Flexible, - Customizable, - Support major learning styles Support - Engage - Motivate Learner prior knowledge Multimedia courseware Satisfaction Assess Supplement Accessible through the design learning environment Learning environment

Apply in real world Reflection, Elaboration แบบทดสอบก่อน-หลังการเรียน กิจกรรมการระหว่างเรียน การให้ข้อมูลป้อนกลับที่เหมาะสม Practice, Apply in real world Reflection, Elaboration คำถามแทรก, การให้ข้อมูลป้อนกลับ Interactivity ข้อความ ภาพ ภาพเคลื่อนไหว เสียงที่สัมพันธ์กัน Long term memory (permanent) Dual coding Short term memory (working memory) Solving problem ผู้เรียนควบคุม การทำงานบทเรียน Self-pace, Rehearsal, Learning style Intrinsic motivation คอร์สแวร์บทเรียน E-learning Sensory motor (ตา หู มือ) Activated Motivation ภาพ เสียง ภาพเคลื่อนไหว

Passive Active

Classification of Technology tools Narrative tools multimedia lesson, streaming video/audio Interactive tools CAI/WBI Lesson, Simulation, Educational games Communicative tools CMC (chat / web board), Audio/Video conferences Productive tools Web log, Wiki Microworld

Collaborative Writing Hypertext (Wiki) History Database Linked back Log edit Roll back Create new Edit Edit Control permission Owner Demo Wiki page Edit Edit

Collaborative learning with Wiki Class Hot Word Collaborative FAQs Collaborative Report Writing Class Hot List Students work together to create a book mark pages (Hot List) that point to useful references all over the Web Collaborative FAQs Students meet questions, they add the question to be one of the FAQs list, if someone know answer then he will answer, but if someone know more detail he will add more.. Demo FAQ page Collaborative report writing Discuss the structure of the page and then create the structure. Distributed the role and start to edit. During the edit phase every one can see the progress of another and the theme can be control แสดง WIki -> Project1

Personal Journal (Blogs) comments Reading Understanding / Trust Get closure / cyclic self disclosure Personal Knowledge Management comments Personal Journal Writing Diary / Period

Experience Learner Content Context Blended Learning Lesson Plan Cognitive / Affective / Psychomotor level Interaction type /level Teaching methods Authentic/ Virtual Technology skill Learning Skill Experience Learner Content Context Learning objectives Content domain Blended Learning Lesson Plan Technology Time Teacher (s) Resource (s) Blended Learning Design step (Draft) 9 May 2007

Blended learning design #1 1.1. Clarify the terminal learning objectives 1.2. Define the content 1. Analyse Content 1.3. Separate content to small topics 1.4. Define instructional objectives for each topics 1.5. Define learning experience for each topics (Continue to step 2)

Blended learning design #2 2.1.What kind of learning experience should student have? 2. Define learning experience 2.2. What kind of interaction expected ? 2.3. What teaching strategy/method shall we use? 2.4. Do they need authentic experience ?

Blended learning design #3 3.1. Who is the learner (demographic)? 3.2. What are their technology competency level ? 3. Know Learner 3.3. Do they convenience access to computer and internet ? 3.4. What are their characteristics relate to learning ?

Blended learning design #4 4.1. What type of technology available ? 4.2. How much time for teaching and learning process ? 4. Analyse Context 4.3. Do we have appropriate teacher to students ratio ? 4.4. What kind of resources do we have ?

Blended learning design #5 Choose the instructional model, strategy and methods Declare the instructional events Choose the mode of instruction base on the effective practice and appropriate to the context (technology, time, resources) Reconcile the blended 5. Design Blended Learning

Concern.. concern.. concern Clear identification of how ICT will be used to meet specific subject objectives to improve pupils’ achievement; Ensuring that pupils have adequate ICT skills to achieve those objectives; Planned match of pedagogy with the identified purpose of ICT activities and learning outcomes.

Prepare.. Prepare.. and prepare.. Technology checked Prepare learner “how to learn” Set the policy and let everyone know the policy Participants guidebook Monitor probe and feedback frequently Flexible and supportive

The Four Es of Blended Learning Teachers should make sure that ICT: Ensures that the learning outcomes can be achieved; Enables the learner; Eases and supports the task; Enhances the task’s quality and value. Barker and Franklin (1998)