งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Information System An information system is any combination of information technology and people's activities that support operations, management and decision.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Information System An information system is any combination of information technology and people's activities that support operations, management and decision."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Information System An information system is any combination of information technology and people's activities that support operations, management and decision making Reference:

2 System of Technology Process

3 Computer-based information systems
Hardware Software People Procedures Databases Telecommunications Reference:

4 Types of information system
ESS = Executive Support System MIS = Management Information Systems DSS = Decision-Support Systems KMS = Knowledge Management Systems TPS = Transaction Processing Systems OAS = Office Automation Systems Reference:

5 1. Executive Support Systems
An Executive Support System ("ESS") is designed to help senior management make strategic decisions. It gathers, analyses and summarizes the key internal and external information used in the business. A good way to think about an ESS is to imagine the senior management team in an aircraft cockpit - with the instrument panel showing them the status of all the key business activities. ESS typically involve lots of data analysis and modeling tools such as "what-if" analysis to help strategic decision-making. Reference:

6 Airplane Cockpit

7 ESS ระบบสนับสนุนการบริหาร (ESS = Executive Support System)
หมายถึง ระบบสารสนเทศสำหรับผู้บริหารระดับสูง ที่มีเพื่อช่วยประกอบการวางแผนเชิงกลยุทธ์ ตอบการบรรลุวิสัยทัศน์ และพันธกิจขององค์กร ซึ่งจะสนใจเฉพาะสารสนเทศที่สำคัญ และเป็นสารสนเทศที่ไม่มีโครงสร้างตายตัว แล้วเชื่อมโยงสารสนเทศกับภายนอก เช่น ผลการเปรียบเทียบยอดกับคู่แข่ง ข่าวภัยพิบัติที่อาจทำให้ต้องปรับนโยบายการผลิต แนวโน้มภาษีที่จะกลายเป็นโอกาสหรือภัยคุกคามต่อกลยุทธ์ขององค์กร

8 2. Management Information Systems
A management information system ("MIS") is mainly concerned with internal sources of information. MIS usually take data from the transaction processing systems (see below) and summarize it into a series of management reports. MIS reports tend to be used by middle management and operational supervisors. Reference:

9 ระบบสารสนเทศเพื่อการจัดการ
MIS ระบบสารสนเทศเพื่อการจัดการ (MIS = Management Information System)  หมายถึง ระบบสารสนเทศสำหรับผู้บริหารระดับกลาง หรือหัวหน้างาน ที่มีเพื่อใช้ตรวจสอบทำงาน หรือการบรรลุตามวัตถุประสงค์ที่กำหนด ซึ่งจะเป็นรายงานมีโครงสร้างตายตัว หรือเป็น Periodic Report เช่น รายงานสรุปยอดขายตามกำหนดเวลา รายงานเพื่อตรวจสอบความผิดปกติ หรือรายงานงบการเงินของบริษัทที่ต้องเสนอไปยังตลาดหลักทรัพย์

10 3. Decision-Support Systems
Decision-support systems ("DSS") are specifically designed to help management make decisions in situations where there is uncertainty about the possible outcomes of those decisions. DSS comprise (ประกอบด้วย) tools and techniques to help gather relevant information and analyze the options and alternatives. DSS often involves use of complex spreadsheet and databases to create "what-if" models. Reference:

11 ระบบสนับสนุนการตัดสินใจ
DSS ระบบสนับสนุนการตัดสินใจ (DSS = Decision Support System)  หมายถึง ระบบสารสนเทศสำหรับผู้บริหารหรือผู้เชี่ยวชาญ ที่มีเพื่อช่วยการตัดสินใจ และวางแผน เป็นการนำเสนอทางเลือกให้แก่ผู้บริหาร ซึ่งรายงานมีทั้งแบบเป็นโครงสร้างตายตัว และไม่ตายตัว สารสนเทศจะเป็นรายงานการวิเคราะห์ หรือการพยากร เช่น ยอดขายรายไตรมาส หรือสรุปผลขายเปรียบเทียบแต่ละสาขา หรือรายงานการพยากรยอดขาย

12 4. Knowledge Management Systems
Knowledge Management Systems ("KMS") exist to help businesses create and share information. These are typically used in a business where employees create new knowledge and expertise - which can then be shared by other people in the organization to create further commercial opportunities. Good examples include firms of lawyers, accountants and management consultants. KMS are built around systems which allow efficient categorization and distribution of knowledge. For example, the knowledge itself might be contained in word processing documents, spreadsheets, PowerPoint presentations, internet pages or whatever. To share the knowledge, a KMS would use group collaboration systems such as an intranet. Reference:

13 ระบบการจัดการความรู้ (KMS = Knowledge Management System)
หมายถึง ระบบสารสนเทศที่สนับสนุนให้บุคลกรทุกระดับ ได้มีกิจกรรมแลกเปลี่ยนเรียนรู้ ซึ่งผู้บริหารมักเป็นผู้กำหนดเป้าหมาย และประเด็นในการสื่อสาร ผู้ร่วมกิจกรรมจะมีบทบาทแตกต่างกันไป เช่น 1) คุณเอื้อ คือ ผู้บริหารที่สนับสนุนให้เกิดกิจกรรม 2) คุณอำนวย คือ ผู้จุดประกาย ผู้เชื่อมโยงและกระตุ้นให้สมาชิกร่วมแลกเปลี่ยน 3) คุณกิจ คือ ผู้เป็นพระเอกนางเอกของกิจกรรม ผู้แสดงความเห็นหลัก 4) คุณประสาน คือ ผู้ประสานเครือข่ายให้เข้ามาร่วมกันแลกเปลี่ยน โดยกิจกรรมจะสมบูรณ์ไม่ได้หากไม่ใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ เช่น Blog 

14 5. Transaction Processing Systems
As the name implies, Transaction Processing Systems ("TPS") are designed to process routine transactions efficiently and accurately. A business will have several TPS; for example: Billing systems to send invoices to customers Systems to calculate the weekly and monthly payroll and tax payments Production and purchasing systems to calculate raw material requirements Stock control systems to process all movements into, within and out of the business Reference:

15 (TPS = Transaction Processing System)
ระบบประมวลผลรายการ (TPS = Transaction Processing System)  หมายถึง ระบบปฏิบัติการทางธุรกิจสำหรับผู้ปฏิบัติงานระดับล่าง ที่เป็นข้อมูลจากหน่วยย่อยที่สุดในองค์กร และเกิดขึ้นบ่อยที่สุด ระบบนี้จะสนับสนุนให้การปฏิบัติงานมีความสะดวก ถูกต้อง และรวดเร็วเป็นสำคัญ เช่น ระบบ POS ที่ช่องชำระเงินของ BigC หรือ Lotus หรือระบบออกใบเสร็จของบริษัท

16 6. Office Automation Systems
Office Automation Systems are systems that try to improve the productivity of employees who need to process data and information. Perhaps the best example is the wide range of software systems that exist to improve the productivity of employees working in an office (e.g. Microsoft Office XP) or systems that allow employees to work from home or whilst on the move. Reference:

17 ระบบสารสนเทศสำนักงาน
OIS ระบบสารสนเทศสำนักงาน (OIS = Office Information System)  หมายถึง ระบบเทคโนโลยีและเทคโนโลยีสารสนเทศ สำหรับทุกคนในองค์กร ที่มีเพื่อช่วยให้การทำงานร่วมกัน การติดต่อสื่อสารในสำนักงาน และภายนอกมีประสิทธิภาพสูงสุด เช่น การแชร์เอกสาร อีเมล ระบบเครือข่ายเอกสารภายในสำนักงาน ระบบไอพีโฟน ระบบประเมินออนไลน์, Workflow, Leave Online หรือ Google Doc เป็นต้น

18 ตัวอย่างรายงาน การประเมิน ระบบสารสนเทศเพื่อการบริหาร ของ ม.มหาสารคาม

19 Structure of Research DB
5.DOI - German DOI Thai 4. THAILIS สำนักหอสมุด นำเข้าผ่าน Key in เฉพาะ Thesis สถาบันวิจัย นำ Research+Journal เข้าผ่าน upload 3. ฐานข้อมูลวารสารวิชาการ 1. ฐานข้อมูลงานวิจัย หัวหน้าสาขา ติดตาม / อนุมัติ สำนักงานบัณฑิตศึกษา รับจากหลักสูตร สถาบันวิจัย กลั่นกรอง 2.ระบบสารสนเทศเพื่อการบริหารงานวิจัย ส่งเอกสาร / รายงาน Research ของอาจารย์ ส่วนหนึ่งของการสำเร็จ IS ของบัณฑิต Thesis ของบัณฑิต Research ของอาจารย์ Updated: April 3,2015


ดาวน์โหลด ppt Information System An information system is any combination of information technology and people's activities that support operations, management and decision.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google