งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Anti-Corruption Initiatives from Hong Kong and Japan

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Anti-Corruption Initiatives from Hong Kong and Japan"— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Anti-Corruption Initiatives from Hong Kong and Japan
ดร.วีระชัย เตชะวิจิตร์ -ประธานโรงเรียนนานาชาติเดอะรีเจ้นท์ -กรรมการวินิจฉัยการเปิดเผยข้อมูลข่าวสารของราชการสาขาเศรษฐกิจการคลัง

2 Corruption: legal and social aspects
At the moment in Thailand we deal with ‘corruption’ only from legal perspective but yet under a corrupt law enforcement system!! โกง โกงเข้าไป ถ้าไม่ถูกจับ ผู้คนยกย่องว่าเก่ง มีอำนาจ กลายเป็นฮีโร ในสังคม แม้ถูกจับ เงินสกปรกจากคอรัปชั่นก็ยังซื้อผู้บังคับกฏหมายได้คนก็ยัง ยกย่องอีก

3 Corruption in Thailand is a Social Black Hole
ปัจจุบันคนไทยส่วนมากเห็นว่าการคอรัปชั่นเป็นเรื่องปกติของสังคมไทย และมีมากกว่า 60% ที่ไม่ต่อต้านคอรัปชั่นขอเพียงให้ตนได้ประโยชน์บ้าง คอรัปชั่นที่ทั้งผู้ให้และผู้รับเงินต่างมีความสุขและคนที่รู้เห็นก็ไม่ตำหนิ เป็นคอรัปชั่นที่แก้ได้ยาก คอรัปชั่นเช่นนี้เหมือนตกอยู่ในหลุมพราง ‘Social Trap’ หรือ ให้ลึกกว่านั้น ในหลุมดำ ‘Social Black Hole’ เพราะคนส่วนใหญ่ไม่รู้ว่าตนเองอยู่ในหลุม ในสังคมนี้มีคนส่วนน้อยที่ เกลียดชังคอรัปชั่นและที่รู้ว่าเรานั้นอยู่ในหลุม ซึ่งก็ต้องทนต่อไป จนกว่า สิ้นชาติสิ้นแผ่นดินหรือเรามาหาทางออกที่เร็วกว่านั้น และนี่คือวัตถุประสงค์ของ ข้อเสนอในวันนี้

4 1. Hong Kong เกิดจากการปฏิวัติโดยประชาชนที่ถูกตำรวจโกงจนทนไม่ได้ 2. Japan เกิดจาก moral education ที่ผู้นำประเทศที่รับผิดชอบฝังไว้ในตัว เด็ก

5 1. Hong Kong เกิดจากการปฏิวัติโดยประชาชนที่ถูกตำรวจโกงจน ทนไม่ได้
Independent Commission Against Corruption (ICAC) , in 1974 and restated in (History: police corruption was so widespread in HK and the escape of the corrupt Police Chief Peter Godber brought people on to the streets in 1973)

6 ICAC has 3-pronge strategy against corruption:
1.Operations 2. Prevention 3. Education

7 1.Operations Law enforcement: public sector; private sector; election; ordinance Landmark cases ประนาม I files ชม และประนาม Wanted persons on web site ประนาม

8 private sector Understanding the Ordinance:
No agent (usually an employee) shall solicit or accept any advantage without the permission of his principal when conducting his principal's affairs or business; the offeror of the advantage is also guilty of an offence. "Advantage" includes money, gifts, loans, commissions, offices, contracts, services, favours and discharge of liability in whole or in part, but does not include entertainment. "Entertainment" means the provision of food or drink, for consumption on the occasion when it is provided, and of any other entertainment provided at the same time, for example singing and dancing

9 2. Prevention corruption prone areas (conflict of interest, misuse of info, etc.) preventive practices (internal control systems, guidebooks, volunteers to plan and execute anti corruption activities(now 1000), reviewing police enforcement procedures including investigating and raiding. staff code of conduct

10 3. Education training & workshops for different groups
disseminate anti corruption messages to schools, TV, billboards,net Campaign promoting values of Integrity, honesty, code of conduct etc. Youth Integrity formation and youth summit and conference

11 Achievements: In Transparency Int’l ranked HK 12th least corrupted country out of 180 countries Public tolerance from 0 to 10 in the government sector is 0.9 and 1.5 in private sector. 90% of corruption reports came from the public with one third willing to disclose their names, now 70% willing to give their names Number of volunteers to plan and carry out activities rising Syndicated corruption in police department is gone, gone and gone

12 3. Japan เกิดจาก moral education ที่ผู้นำประเทศที่รับผิดชอบฝังไว้ในตัวเด็ก

13 Japan’s present education policy
Education shall aim at the full development of personality, striving for the rearing of the people, sound in mind and body, who shall love truth and justice, esteem individual values, respect labour and have a deep sense of responsibility, and be imbedded with the independent spirit, as builders of the peaceful state and society.

14 Japan’s present education policy
In 1958 it circulated directives to all local authorities according to which moral education, in addition to being taught in all subjects and through various extracurricular activities, should be introduced as 'special hour' (tokusetsu jikan).

15 Japan’s present education policy
In 1984 one of the four subcommittees of the 'Ad hoc Committee on Education' (Rinkyoshin), directly responsible to the Prime Minister, dealt with moral education. It is imperative for the Educational Reform to 'take a fresh look at the educational objective of perfect character formation' :

16 Japan’s present education policy
‘Perfect character’ formation This includes emphasis on the cultivation of such values as : The dignity of the individual (respect for individuality), An autonomous spirit - values which are realized within a harmonious balance between freedom and discipline National pride, self-respect, discipline, etc. are more strongly emphasized than in previous statements on policy

17 Japan’s present education policy for each school level
Primary School The `catalogue' of virtues to be cultivated is divided into three sections of objectives for each two grades, 1st&2nd, 3rd&4th, 5th&6th. Each section is subdivided into four groups of desirable habits, (1) matters belonging to oneself; (2) relationship of self to other persons; (3) matters related chiefly to nature and sublime things (life, beauty); (4) matters concerning the group and society (truthfulness, respect for parents and grand-parents, teachers, good relations with classmates, etc.

18 Lower Secondary School (junior high school) Desirable traits recommended for
(1) include truthfulness, sincerity, self-respect, self- advancement, etc; (2) politeness, warm personal relations, friendship, respect for the other sex, humble readiness to learn from others, etc.; (3) love of nature and beauty, 'a sense of reverence for that which transcends human powers should be fostered'; (4) self-reliance, respect for law, social solidarity and justice, love of labour, and cultivation of family spirit. Patriotism is demanded as a prerequisite for international understanding.

19 Secondary school ‘s focus
In general at this secondary level (grade 7 to 12), it is supposed to cultivate the power and the attitude(s) necessary for a conscientious citizen by building on the respect for man, and by deepening the understanding and the thinking about self-formation during the time of youth and about the desirable way of living of youth and to implant the moral stamina aiming at the formation of character.

20 Upper Secondary School (senior high school)
'Ethics' (rinri) has become one section within the subject of 'citizenship', that is, it is part of the regular school curriculum. Ethics is defined as: (1) how to live and behave as a human being during the period of adolescence; (2) ethics and society; (3) self-identity of the Japanese and relationship with the international community. Pupils ought to be educated so as to realize the role to be played by Japan in contributing to worldwide cooperation, prosperity and peace.

21 Japan’s present education policy
Since the time of the San Francisco Peace Treaty (1952) and the sweeping reforms after the defeat in the Second World War and the ensuing period of democratization the pendulum is swinging back toward a policy advocating a stronger realization that moral education in Japan should foster national pride and traditional values. At the same time it is stated emphatically that school education must open the eyes of the young toward global issues. They should be made aware of the special role Japan is called upon to play in international relations. The increased awareness of this task, appreciation of foreign cultures, is closely tied to the cultivation of national identity feelings. Discipline and thrift are still considered 'virtues' in Japan, self-esteem to be balanced by the need to adjust to the group.

22 เวลารับเงินทอน คนญี่ปุ่นจะไม่นับเงินทอนต่อหน้าคนทอนให้ เพราะเสมือน ว่าดูถูกเขาว่าจะโกงเรา

23 Corruption in Thailand is a Social Black Hole
สรุป ปัจจุบันคนไทยส่วนมากเห็นว่าการคอรัปชั่นเป็นเรื่องปกติของสังคมไทย และมีมากกว่า 60% ที่ไม่ต่อต้านคอรัปชั่นขอเพียงให้ตนได้ประโยชน์บ้าง คอรัปชั่นที่ทั้งผู้ให้และผู้รับเงินต่างได้ประโยชน์ และคนที่รู้เห็นก็ไม่ตำหนิ เป็นคอรัปชั่นที่แก้ได้ยาก คอรัปชั่นเช่นนี้เหมือนตกอยู่ในหลุมดำ โดยที่คน ส่วนใหญ่ไม่รู้ว่าตนเองอยู่ในหลุมดำ ‘Social Black Hole’ มีเฉพาะคน ส่วนน้อยที่เกลียดชังคอรัปชั่นที่ตระหนักว่าเราอยู่ในหลุม ซึ่งก็ต้องทน ต่อไป จนกว่า

24 How to come out of the Social Black Hole
จนกว่าสิ่งหนึ่งสิ่งใดต่อไปนี้จะเกิดขึ้น 1) ประเทศไทยกำลังจะล่มจม และคนไทยเริ่มเข้าใจความชั่วร้ายของมัน มากขึ้นจนต้องออกมาประท้วงเหมือนใน ฮ่องกง ในปี1974 เน้น Operation (ออกกฏหมายรุนแรง เปิดเผยคดีต่างๆประนามผู้ทำผิด ขึ้นรูปผู้หนีคดี) Prevention (ป้องกัน-เพิ่มเงินเดือน เพิ่มความโปร่งใส สนับสนุนสื่อ และใช้พรบ.ข้อมูลฯขุดคุ้ย) Education (สอนให้เกลียดคอรัปชั่น และมุ่งสร้างคุณธรรมให้ลึกแน่นในจิตใจ) 2) หรืออย่างน้อยเร่งหาวิธีทำให้คนไทยรักประเทศไทยมากกว่าตัวเอง สำหรับเด็ก ปลูกฝังในตัวเด็กและเยาวชนตั้งแต่เล็กให้มีความรักสังคมและชาติเหมือนใน ญี่ปุ่น สำหรับผู้ใหญ่ เพิ่มปรับปรุงระบบภาษีให้ทุกคนเข้ามามีส่วนชำระภาษี เพราะนั่นคือการเป็น เจ้าของแผ่นดิน เป็นเจ้าของเงินที่นักการเมืองข้าราชการเลวๆกำลังผลาญอยู่


ดาวน์โหลด ppt Anti-Corruption Initiatives from Hong Kong and Japan

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google