งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Students: Nerisa Wangkarat 562132050 Satjaporn Lampoonphong562132011 Liu Dongmei 562131004 Cai Mengchen 562131005.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Students: Nerisa Wangkarat 562132050 Satjaporn Lampoonphong562132011 Liu Dongmei 562131004 Cai Mengchen 562131005."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Students: Nerisa Wangkarat Satjaporn Lampoonphong Liu Dongmei Cai Mengchen

2 Overview What is structual capital ? Structural capital is also called institutional capital. It is one of the three primary components of intellectual capital.

3 -Structural capital is“organizational-level knowledge” -This knowledge basically resides in organizational routines, processes, strategy and culture. -The ultimate role of SC is to enable managers and employees to leverage their human capital to ensure the efficient pursuit of organisational goals.

4 Structural capital forms the supportive infrastructure, processes, and databases of the organisation that enable human capital to function. Structural capital remains in an organization even when people leaves. Components

5 Classification structural capital organization capital organization culture organization system process capital technique program procedure innovation capital patent management brand management

6 “ ทุนทางโครงสร้าง ” (structural capital) ทุนทางโครงสร้าง คือ วิธีการที่ ประเทศหรือองค์การแห่งนั้น ใช้ในการบริหารจัดการทุนมนุษย์และทุนทางปัญญา โดยทั่วไป แล้วทุนทางโครงสร้างจะมี ความกว้างครอบคลุมนับตั้งแต่ นโยบาย และแนวทางการสรรหา คัดเลือก ว่าจ้าง ดูแลรักษา ให้ คุณให้โทษ ฝึกอบรมและพัฒนา ระบบการบริหารสารสนเทศเพื่อ การบริหาร ระบบการจัดการความรู้ รูปแบบ ความสัมพันธ์และการ ทำงานร่วมกันของ คนในองค์การ รวมถึงการบริหารจัดการ และ การคุ้มครองทรัพย์สินทางปัญญาเป็นต้น ต้นทุนด้านโครงสร้าง มีมากมายหลากหลาย ครอบคลุม Hardware, Software, ฐานข้อมูล โครงสร้างขององค์การ สิทธิบัตร เครื่องหมายการค้า ซึ่งจะเห็นว่าบางคนก็ยกบางเรื่อง ไปเป็นต้นทุนด้านทรัพย์สินทางปัญญา มีผู้ให้นิยามต้นทุนด้าน โครงสร้างว่า หมายถึง สิ่งที่เหลืออยู่ที่องค์การหลังจากพนักงาน กลับบ้านหมดแล้ว

7 ทุนองค์การ (Organizational Capital) หมายถึง ความสามารถขององค์กรในการที่จะมีความสามารถ ในการแข่งขันที่มั่นคงยั่งยืน ซึ่งประกอบด้วย Culture, Leadership, Alignment, Teamwork ความสำเร็จขององค์กร ประกอบด้วย  โครงสร้างองค์กร  วัฒนธรรมองค์กร ( ความผูกพันในองค์กร )  กระบวนการบริหาร ทุนทางโครงสร้าง (Structural Capital) ทุนกระบวนการ (Process Capital) จะครอบคลุมกระบวนการภายในองค์กร รวมทั้งสงอำนวย ความสะดวกและการสนับสนุนต่างๆ เช่นห้องสมุด เทคโนโลยี สารสนเทศ โปรแกรมการฝึกอบรม ทุนนวัตกรรม (Innovation Capital) คือ ทุนในการพัฒนา ต่อยอดจากของเดิม ไปสู่สิ่งใหม่ สร้าง มูลค่าเพิ่ม ให้เกิดขึ้น สิทธิบัตร เครื่องหมายการค้า ตราสินค้า ลิขสิทธิ์ ความลับ ทางการค้า ระเบียบวิธี ซอฟท์แวร์ เอกสารและรูปแบบอื่นๆ ที่ อยู่กับองค์การ

8 How to manage SC Patents, copyrights, trademarks to manage Innovation Capital Techniques, procedures, programs to manage Process Capital Organization culture, systems to manage Organizational Capital To manage SC

9 How to manage innovation capital Acquiring patent rights Patent Office (PO) To evaluate To register Maintaining patent rights to regularly evaluate whether it is worth maintaining the registered patent rights or not Efficient patent portfolio managemen t Immediate savings Medium- term planning Long-term strategy 1. Patent Management

10 How to manage innovation capital Improvement of product quality A strong brand personality is supported by superior quality Product Identity ensure that brands are understood both internally and externally among customers, employees, suppliers and distributors. A long-term emotional bond on a functional level where superior functional or physical product attributes must be provided on an emotional level which involves a need for product security and personal relevance, which a well built and managed brand personality can provide. 2. Brand Management

11 How to manage Process Capital 1. Business Process Management workflow Task management Process automation To move images and documents to the appropriate processing areas To monitor the progress of that work To ensure that the right people are processing the right items at the right time To monitor individual processing steps To guide employees to work based on pre- defined steps To ensure that each task is completed accurately No human intervention, to reduce the human capital To improve operational efficiency To decrease the potential risk of business process: through testing and optimizing it before implementation

12 How to manage Process Capital Methodology development: * build their own methodologies * buy methodologies that have been developed by other companies * or purchase developed methodologies and then customize them Methodology support: * To provide ongoing training classes for new and current employees *To ensure that the methodologies are efficiently applied to the related projects Methodology enhancement: * expanding and extending the current processes * creating new training classes * enhancing processes and templates to make them more valuable and easier to use 2. Project Methodology Management

13 How to manage Organizational Capital An organization must create and internalize its mission, vision and strategies, and which should be understood and accepted by all the employees, customers and partners. - Treating people like teammates rather than employees. - Creating opportunities for conversations. -Pay close attention to small changes. - To improve existing computer database systems - To manage the distribution and supply channels - Organization Culture Organization system

14 How to measure SC

15 17/10/2001Excellence Training Institution15  เดิมเรียกว่า ดัชนีนำ (Lead Indicators) และดัชนี ดึง (Lag Indicators)  เป็นเครื่องมือที่ใช้วัดผลกลยุทธ์ หรือระบบวัดผลกล ยุทธ์ (Strategic Measurement System)  ต้องการวัดในสิ่งที่เป็นความสมดุล (Balanced) คือ การวัดสมดุลของมิติทางด้านการเงิน (Financial Perspective) และมิติที่ไม่ใช่ด้านการเงิน (Non- Financial Perspective)

16 17/10/2001Excellence Training Institution16  ความสมดุลยังมีความหมายกว้างไปถึงกลยุทธ์ต้อง สมดุลระหว่างหน่วยกลยุทธ์ย่อย (SBU:Strategic Business Unit) กับหน่วยงานสนับสนุน (Supporting Unit)  Scorecard หรือบัตรคะแนน คือระบบข้อมูล (Supporting Sheet) ที่เป็นเครื่องมือยืนยันว่ามี การเก็บรวบรวมข้อมูลอย่างเป็นระบบ จนทำให้เกิด ตัววัดที่สมบูรณ์ขึ้นได้

17 17/10/2001Excellence Training Institution17  เป็นเครื่องมือใหม่ที่สามารถเชื่อมโยงสิ่งที่เป็น วิสัยทัศน์ และพันธกิจขององค์กร ไปสู่ระดับล่าง หรือทุกระดับขององค์กรได้ดีกว่าการจัดทำแผนกล ยุทธ์แบบเดิม  เป็นการวัดผลสำเร็จขององค์กรที่สามารถมองได้ 2 มิติที่สมดุลกัน คือมิติด้านการเงิน และมิติที่ไม่ใช่ การเงิน  สามารถช่วยให้กลยุทธ์ดำเนินไปสู่ความสำเร็จ โดยมีการทบทวนเป็นรายเดือน และดูภาพรวมใน รายไตรมาส

18 17/10/2001Excellence Training Institution18 แนวคิดของ KPIs/BSC การวัดด้านการเงิน การวัดด้านลูกค้า การวัดด้านกระบวนการภายใน การวัดด้านการเรียนรู้ และการเติบโต

19  ปัจจัยที่จับต้องไม่ได้ เป็นปัจจัยที่สำคัญ ที่สุดต่อความสำเร็จ ขององค์กร  สิ่งใดก็ตามที่วัดไม่ได้ จะบริหารไม่ได้ (If you can’t measure, you can’t manage)  สิ่งใดก็ตามที่วัดไม่ได้ จะพัฒนาไม่ได้ (If you can’t measure, you can’t improve)

20 20  การวัดตัวเลขทางการเงิน เป็นสิ่ง บ่งบอกอดีตหรือ ความสำเร็จที่ผ่าน มา  การวัดด้านลูกค้าเป็นการ บอกความสำเร็จ  การวัดด้านกระบวนการใน ปัจจุบัน  การวัดด้านการเรียนรู้และการเติบโตเป็น การบอกความสำเร็จ ในอนาคต

21

22 STRUCTURAL CAPITAL 1.Process technology and IT penetration 2.Product technology 3.Business philosophy 4.Organization structure 5. Intellectual property

23 Process technology includes various methods such as : forecasting, product and service design, technological change, selection of the process, equipments and facilities, resources, the layout, proper work design and many more. Process technologies are the machines, equipment and devices that contribute to an operation transforming materials and information and customers to add values.

24 Example : ATMS – Allows bank customers to access their funds without having to visit their bank.

25 Product Technology is the technology embedded within a product. Example : -Nokia and Samsung mobile phones -LCD and LED television.

26 Business philosophy refers to the principles that govern the operation of a business enterprise. It is simply the principles that determine how the business deals with areas such as sales, marketing, human resource and public relations, and is usually reflected in the business' mission statement. Business ethics is also incorporated in the business philosophy.

27 ตัวอย่างปรัชญาในการดำเนินธุรกิจ ปรัชญาในการดำเนินธุรกิจของเครือซีเมนต์ไทย 1. ตั้งมั่นในความเป็นธรรม 2. มุ่งมั่นในความเป็นเลิศ 3. เชื่อมั่นในคุณค่าของตน 4. ถือมั่นในความรับผิดชอบต่อสังคม

28 Organization structure is a system used to define a hierarchy within an organization. It identifies each job, its function and where it reports to within the organization. This structure is developed to establish how an organization operates and assists an organization in obtaining its goals to allow for future growth. The structure is illustrated using an organizational chart

29

30 Intellectual property refers to creation of the mind : invention ; literary works ; and symbols, names and images used in commerce. Intellectual property is divided into two categories :

31 Industrial Property includes patents for inventions, trademarks, industrial designs and geographical indications. TRADEMARKS

32

33 Copyright covers literary works (such as novels, poem and plays), films, music, artistic works (e.g., drawing, paintings, photographs and sculptures) and architectural design. Rights related to copyright include those of performing artist in their performances, producers of phonograms in their recordings, and broadcasters in their radio and television programs.

34 How does the Intellectual property important? WIPO : the World Intellectual Property Organization An international organization dedicated to helping ensure that the rights of creators and owners of intellectual property are protect worldwide, and that inventors and authors are therefore recognized and rewarded for their ingenuity.

35 องค์การทรัพย์สินทางปัญญาโลก (WIPO) เป็นทบวงการชำนัญพิเศษของสหประชาชาติ ซึ่งก่อตั้ง ขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบทรัพย์สินทางปัญญา ระหว่าง ประเทศที่มีความสมดุล ระหว่างการตอบแทนผู้ทรง สิทธิ์ซึ่งนำไปสู่การพัฒนานวัตกรรมใหม่ๆ และการ เจริญเติบโตทางเศรษฐกิจ และปกป้องผลประโยชน์ของ สาธารณะ โดยมีผลเป็นรูปธรรมคือความตกลงระหว่าง ประเทศที่สมาชิกเลือกเข้าเป็นภาคีโดย ความสมัครใจ ( ปัจจุบัน WIPO ดูแล 24 สนธิสัญญา / อนุสัญญา / ความตก ลง )


ดาวน์โหลด ppt Students: Nerisa Wangkarat 562132050 Satjaporn Lampoonphong562132011 Liu Dongmei 562131004 Cai Mengchen 562131005.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google