งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Sampling การสุ่มตัวอย่าง. AC Nielsen announces the rating of Thai TVs as follows Channel 745% (of Thai population) Channel 3 30% Channel 5 10% Channel.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Sampling การสุ่มตัวอย่าง. AC Nielsen announces the rating of Thai TVs as follows Channel 745% (of Thai population) Channel 3 30% Channel 5 10% Channel."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Sampling การสุ่มตัวอย่าง

2 AC Nielsen announces the rating of Thai TVs as follows Channel 745% (of Thai population) Channel 3 30% Channel 5 10% Channel 9 7% ITV 6% Channel 11 2%  How does AC Nielsen obtain such information?

3 Population in statistics and everyday term (Statistical) Population  A collection of objects (target group or documents) that have something in common that others do not. ประชากร = กลุ่มเป้าหมาย หรือ เอกสารที่จะ วิจัย  Characteristics Fit specific need at a specific time ใช้ได้ เฉพาะกรณี เฉพาะช่วงเวลา Define precisely คำนิยามมีขอบเขตอย่าง ชัดเจน No need to be human beings ไม่จำเป็นต้อง เป็นมนุษย์

4 Why sampling?  Cannot collect data from everyone ไม่ สามารถเก็บข้อมูลได้จากกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด  Assume that samples represent the populations ตั้งข้อสันนิษฐานเบื้องต้นว่ากลุ่ม ตัวอย่างมีลักษณะที่เป็นตัวแทนของประชากรได้

5 How does it work?  Choose sample of several hundred people to estimate the population of several million. เลือกคนไม่กี่ร้อยเพื่อใช้กับคน หลายล้าน  The researcher extends the knowledge from a sample that she has measured to the population she has not. ใช้ผลลัพธ์ที่ได้ จากกลุ่มตัวอย่างไปใช้กับประชากร

6 Choose samples (Descriptive statistics) To generalize (Inferential statistics) 100,000 Parameters 384 Statistics

7 Generalization  A reliable measure generalizes across similar situations. การวัดที่มีความคงเส้นคง วา ทำให้สามารถใช้ผลลัพธ์กับกรณีอื่นที่ คล้ายคลึงกันได้ The Sun has risen every morning since recorded history. It will rise tomorrow as well. ( พระอาทิตย์ขึ้นทุกเช้าตั้งแต่ไหนแต่ไร มันก็ จะขึ้นอีกวันพรุ่งนี้อีกเหมือนกัน )

8 How to choose samples?  Define a population - Target group กำหนดขอบเขตความเป็นประชากร  Select a sample from the population เลือกตัวอย่างจากประชากร  Measure the variable of interest ตรวจวัดตัวแปรที่สนใจ  Summarize the results สรุปผล  Estimate the value in the population กะประมาณว่าผลลัพธ์จากการวิเคราะห์กลุ่ม ตัวอย่างที่ออกมา สามารถนำไปใช้ได้กับกลุ่ม ประชากรมากน้อยขนาดไหน

9 Define a population - Target group 100,000 Parameters

10 Select a sample from the population Choose samples (Descriptive statistics) 100,000 Parameters 384 Statistics

11 Measure the variables of interest 384  Stats

12 Summarize the results 384 Statistics

13 Estimate the value in the population To generalize (Inferential statistics) 100,000 Parameters 384 Statistics

14 Where do samples come from?  Name list… Telephone directory Customer lists Professional associations  Streets  …

15 How many people? (sampling size)  Mathematics formula p = anticipated measure se = sampling error

16 Taro Yamane Table 5% sampling error at 95% confidence level PopulationSample PopulationSample

17 Sampling error ค่าความผิดพลาดใน การสุ่มตัวอย่าง  Degree to which a sample differs from population characteristics on some measure. ความแตกต่างระหว่างลักษณะของกลุ่ม ตัวอย่างกับประชากรในการวัดบางอย่าง  As the sample size gets larger and larger proportion of the population, the amount of sampling error is reduced. เมื่อขนาดกลุ่มตัวอย่างใหญ่ขึ้น ค่า Sampling error ยิ่งลดลง คือถ้าประชากรได้รับ การสำรวจทั้งหมด เราก็จะไม่มีค่า Sampling error

18 How to choose the samples (Types of sampling)  By probability (Random) ด้วยความน่าจะ เป็น Drawing the Lot (Simple random sampling) Drawing the Lot nth subject (Systematic sampling) nth subject Population characteristics (Stratified random sampling) Population characteristics Population grouping (Cluster sampling) Population grouping  Not by probability (Nonrandom) ไม่เกี่ยวกับ ความน่าจะเป็น Anyone Accidental - convenience sampling Anyone Quota based Quota sampling Quota based Specific group of population Purposive / Known group sampling Specific group of population Referred key persons Snowball sampling Referred key persons

19 Simple random sampling  Drawing the Lot จับ สลาก  Research problems do not require the samples be divided into subgroups คำถามที่ตั้งไม่ได้ แบ่งกลุ่มตัวอย่างเป็น กลุ่มย่อย

20 Systematic sampling  Chooses every nth subject (sampling rate) from a complete list of a population. Choosing subjects for content analysis MAMJJASONDJF

21 Stratified random sampling  Population characteristics แบ่ง ตามลักษณะประชากร ก่อนแบ่งจำนวนตาม อัตราส่วน Men vs. women (49% vs. 51%) Decide the sample size (200)  98 Men vs. 102 Women

22 Cluster sampling  Population groupings according to categories/area แบ่งกลุ่มประชากรตามพื้นที่และ Newspapers  English language The Nation Bangkok Post  Tabloid ไทยรัฐ คมชัดลึก เดลินิวส์ ข่าวสด  Business กรุงเทพธุรกิจ  Middle class มติชน ไทย โพลต์ Thais  Chiang Mai (CNX)  Bangkok (BKK)  Phuket (HKT)

23 Accidental - convenience sampling  Whoever ตามใจ เลือกใครก็ได้  Nonscientific surveys of opinions สำรวจความคิดเห็นอย่างไม่เป็นวิทยาศาสตร์ Radio call in polls ผลโหวตทางโทรศัพท์ Surveys at department stores การเก็บข้อมูล ตามห้าง

24 Quota Sampling  Population characteristics ลักษณะ ประชากร  Similar to stratified sampling คล้ายกับ Stratified sampling  But samples chosen from accidental sampling instead. แต่การเลือกจะใช้ การเลือกแบบตามใจ Analyzing advertisements impacts in 5 years เลือกโฆษณา 12 ชิ้นใน 5 ปี โดยไม่คำนึงว่า โฆษณานี้ยิงเดือนอะไร Ad in 1996 Ad in 1997 Ad in 1998 Ad in 1999 Ad in 2000 MAMJJASONDJF MAMJJASONDJF MAMJJASONDJF MAMJJASONDJF MAMJJASONDJF

25 Purposive / Known group sampling  Specific group of population เน้นกลุ่ม เฉพาะ Male PR Managers who earn an Engineering degree. Female CEOs MSM

26 Snowball sampling  Referred key informants  Illegal or secret issues Crime network Human trade network Drug uses

27 Advantages and disadvantages nonrandom sampling Strength  Field and quasi experimental research ได้ข้อมูลจาก สถานการณ์จริงและกึ่ง ทดลอง  Allow researchers to collect data from samples that are hard to reach เก็บ ข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่ เข้าถึงยาก Limitations  Bias อคติในการเลือก กลุ่มตัวอย่าง  Not so accurate data ข้อมูลที่ได้ไม่ตรง นัก  Limited conclusions that researchers can draw. สรุปข้อมูล ยากเพราะไม่กลุ่ม ตัวอย่างไม่เป็นตัวแทน ประชากรอย่างแท้จริง

28 Which sampling method is best for the following research?  People’s opinion on Thai government  Foreign businessmen’s satisfaction of Thai Airways’ business class service  Casino management in Thailand


ดาวน์โหลด ppt Sampling การสุ่มตัวอย่าง. AC Nielsen announces the rating of Thai TVs as follows Channel 745% (of Thai population) Channel 3 30% Channel 5 10% Channel.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google