งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Knowledge management and IT for Nursing

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Knowledge management and IT for Nursing"— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Knowledge management and IT for Nursing
ศาสตราจารย์ ดร.รุจา ภู่ไพบูลย์ ภาควิชาพยาบาลศาสตร์ คณะแพทยศาสตร์ รพ.รามาธิบดี มหาวิทยาลัยมหิดล

2 David Snowden สรุปการจัดการความรู้ 2ยุค
ยุคเทคโนโลยีสารสนเทศ เน้นการจัดการสารสนเทศ ยุค เซ็คกี้ (SECI) - Socialization - Externalization - Combination - Internalization ยุคปัจจุบัน เน้น Complex Knowledge and Organic Knowledge- จัดการโดย Chaos Theory, Complex Adaptive System

3

4 KM and ขุดค้น รวบรวม เลือกใช้ – Search engine
จัดหมวด จัดหมู่- ICNPจำแนกปฏิบัติการพยาบาล สื่อสารข้อมูล – Internet, จัดกระบวนการและเปลี่ยนเรียนรู้- Weblog, chat room

5 GLOBAL ALLIANCE FOR NURSES AND MIDWIVES
WHO website :http:my.ibpinitiative.org/GANM E resource for health information :

6 KM วิเคราะห์ สังเคราะห์- Cohcran Data base สร้างความรู้ใหม่- Research
ประยุกต์ใช้ความรู้- IT application เรียนรู้จากการใช้ความรู้- Lesson learned

7 IT for KM Communication Data Bases Data Mining

8 Communication เวทีเสมือน

9 แลกเปลี่ยนเรียนรู้ Ramathibodi Quality Conference 48
เวทีจริง

10 DATA BASE

11 DATA , INFORMATION and KNOWLEDGE

12 กระบวนการจัดการข้อมูล
Data Information Knowledge

13 ประโยชน์ เพิ่มศักยภาพทางการพยาบาล วางแผนนโยบาย แม่นตรง
พัฒนาองค์ความรู้ต่อเนื่อง สื่อสารมีประสิทธิภาพ

14 การเก็บข้อมูลทางคลินิก
ฐานข้อมูล การบันทึก การนำไปใช้

15 ข้อมูลทางการพยาบาลที่จำเป็น
ข้อมูลสำหรับการเก็บไว้ในฐานข้อมูล เพื่อการนำมาใช้ วิเคราะห์ เปรียบเทียบ (Werluy et al. 1995) จำกัดขนาด เป็นข้อมูลจำเป็น เฉพาะที่ต้องการใช้จริง

16 ITEMS There were patient hospital number, name, medical diagnosis, referral, admission date, patient/family history, sex, laboratory tests, discharge/expired date, condition before discharge, nursing outcome, nursing problem, nursing intervention, and admission order consequently. (ID,refer,equipment etc.)

17 Research Nursing Minimum Data Set ( Ministry of Public Health 1997, Phuphaibul et al. 1999, Yeekian and Baramee 2004) 23 list of NMS (1999) Not complete NMS 99.2% (2004) - General inf Incomplete 60.5% - Administration inf. Incomplete 98.1% - Nursing inf Incomplete % Success rate of ICNP codes application % (2004) Pain is the most identified “Nursing Dx.”(1999,2004)

18

19 DATA MINING Retrievable data Report Research

20 ICNP AN INFORMATION TOOL

21 Thailand ICNP development
Thai Nurses’ Association Nursing Division (Institute) , MOPH Nursing Informatics Society of Thailand Nursing Council of Thailand Nursing Education SIG Nursing Services etc.

22 ICNP development in Thailand
Apply ICNP version 1 in about 60 standard care plan Guideline should come out in Feb 2008

23 Communities of Practice (CoP)
Definition The term Community of Practice (CoP) was first coined by Etienne Wenger, who CoP as those communities that are formed by people who engage in a process of collective learning in a shared domain of human endeavour (Wenger 2004).

24 The CoP Knowledge Cycle and Continuous Improvement
Lou Compernolle, KCS/KMS/EIP Christopher Bailey, KCS Coodinator version 2 (14/4/05)

25 Hard Tools Information and communication technologies (ICT).
Websites or homepages

26 Hard Tools to facilitate (1)
Blogging has the potential of being a more organic way to build communities.

27 Hard Tools to facilitate (2)
Bulletin Boards Community management tools Expert directories connect people,

28 Hard Tools to facilitate (3)
Repositories for information artefacts, relevant the community, including documents, meeting notes, strategies, literature. Virtual discussion spaces for online discussions and information sharing, and responding to questions and answers. Synchronous electronic collaboration rooms to allow the visual sharing of information during for example a teleconference.

29 Soft Tool (1) Soft tool: mechanisms to increase and enhance the sharing and learning within CoP After Action Reviews take place immediately after an event, project or activity. The main purpose is learning by talking and thinking about a completed activity or project and thus state lessons learned and understand the process. A retrospect is an in depth discussion which happens after the completion of an event to capture lessons learned during the entire activity, thus capturing process. Knowledge competencies (self assessment) are used to analyse learning needs and discover optimal learning relationships with each other.

30 Soft Tool (2) Mentoring. Narration/Story Telling Peer Assist

31 Soft Tool (3) Small meetings, discussion groups and forums.
Performance Improvement Models (CIDA 2003, MAQ 2004, Wenger et al. 2002, WHO Draft KCS Strategy 2005)

32 WHO CoP through Ellimunate Live from U.S.

33 วรรคทองของ KMI Knowledge is to use, to consume ความรู้ใช้ไม่หมด ยิ่งให้ยิ่งเพิ่ม การจัดการความรู้ไม่ใช่เน้นที่คอมพิวเตอร์ แต่เน้นที่ปฏิสัมพันธ์ Knowledge จัดการไม่ได้ แต่เอื้ออำนวยได้ (Enable) KM มุ่งการเสริมพลัง Synergy ความรู้อยู่ที่อยู่ใช้ ไม่ใช่อยู่ที่แหล่งรวบรวมความรู้ KM is a journey, not a destiny.

34 วรรคทอง IT เป็นวัฒนธรรม

35 GLOBAL NURSING COMMUNITY
CONTINUING TO WORK TOGETHER WITHIN THE GLOBAL NURSING COMMUNITY

36 Discussion


ดาวน์โหลด ppt Knowledge management and IT for Nursing

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google