งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

1 Strategic Planning Process กระบวนการในการทำแผนกล ยุทธ์ Assoc. Prof. Dr. Somjai Phagaphasvivat.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "1 Strategic Planning Process กระบวนการในการทำแผนกล ยุทธ์ Assoc. Prof. Dr. Somjai Phagaphasvivat."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1

2 1 Strategic Planning Process กระบวนการในการทำแผนกล ยุทธ์ Assoc. Prof. Dr. Somjai Phagaphasvivat

3 2 Strategic Management: Key Success Factors การบริหารเชิงกลยุทธ์ : ปัจจัยแห่ง ความสำเร็จ Change ( การเปลี่ยนแปลง ) SWOT ( จุดแข็ง, จุดอ่อน, โอกาส, ภยันตราย ) Strategic Planning ( การวางแผนเชิงกล ยุทธ์ ) Competitive Strategies ( กลยุทธ์การ แข่งขัน ) Strategic Thinking ( ความคิดเชิงกลยุทธ์ )

4 3 Corporate I.Q. Strategy Organization Character Customer Centric Organic Competitive Impulse Context Driven Excellence Driven

5 4 การปรับกระบวนทัศน์ (Paradigm Shift ) อดีต ปัจจุบัน อนาคต 5 ปี ช่องว่างเชิงกลยุทธ์ ( Strategic Gap ) 10 ปี 15 ปี 20 ปี

6 5 RPV R = Resource P = Process V = Value

7 6 องค์ประกอบของการ วางแผนเชิงกลยุทธ์ 1.SWOT 2.Vision and Mission Statement : วิสัยทัศน์และพันธ กิจ 3. Objectives : วัตถุประสงค์ 4.Strategies : กลยุทธ์ 5.Action Plan (Policies): แผนปฏิบัติการ ( นโยบาย )

8 7 Vision Mission Objective SWOT Action Plan Strategy

9 8 Mission Objective SWOT Action Plan Strategy

10 9 องค์ประกอบของการวางแผน เชิงกลยุทธ์ที่ดี 1. การทำ SWOT ให้ถูกต้องตามความเป็นจริง 2. มีแผนระยะยาว ระยะกลาง และระยะสั้น 3. ทุกองค์ประกอบของแผน จะต้องมี ความสัมพันธ์เป็นองค์รวม (Holistic) เชื่อมโยง เป็นระบบ (Systems ) มีความสัมพันธ์ในเชิง สาระและเงื่อนเวลา สัมพันธ์ในการสร้าง มูลค่าเพิ่ม (Value Added) สู่เป้าหมายที่ กำหนดไว้ 4. เป็นแผนที่ท้าทาย ( Challenging ) แต่เป็นไปได้ (Realistic )

11 10 การวิเคราะห์สภาพแวดล้อม ภายนอกให้ถูกต้อง (External Environment) 1. ต้องมีข้อมูล (Information) 2. มีองค์ความรู้ (Body of Knowledge) 3. อะไรที่อยู่ใกล้ต้องชัด อะไรที่อยู่ไกล เห็นลางๆ แต่เป็นโครงสร้างก็เพียงพอ 4. มีวัฒนธรรมในการคิดแบบนัก วางแผนเชิงกลยุทธ์ (Strategic Thinking)

12 11 การวิเคราะห์สภาพแวดล้อม ภายในให้ถูกต้อง (Internal Environment) 1.KPI (Key Performance Indicator) และเป้าหมาย (Target) 2.Benchmarking 2.1 อุตสาหกรรม (Industry) 2.2 ระดับโลก (Best Practice) 2.3 พัฒนาอย่างต่อเนื่อง (Continuous Improvement) 2.4 กระบวนการ (Process) 3. มีมิติใหม่ (New Dimension) 4. มีน้ำหนัก (Weighted) โดยมองจากมุม ลูกค้า (Customer ValueThinking)

13 12 Identify วิเคราะห์ Strategic Change : การเปลี่ยนแปลงที่สำคัญ Strategic Resources : ทรัพยากรเชิงกลยุทธ์

14 13 Strategic Change การเปลี่ยนแปลงที่สำคัญ Law + Regulation: กฎหมายและ กฎระเบียบ Economic : เศรษฐกิจ Political การเมือง Social สังคม Technology เทคโนโลยี Competitors / Substitutes : คู่แข่ง ประเภทเดียวกัน / สินค้าทดแทน Customer behavior : พฤติกรรมผู้บริโภค

15 14 Strategic Resource ทรัพยากรเชิงกลยุทธ์ * Core Competencies ( ความชำนาญ และจุดแข็งหลัก ) –HR บุคคลากร –Production การผลิต –Distribution ช่องทางการจัดจำหน่าย –Service การบริการ –Product สินค้า –IT / Technology เทตโนโลยีสารสนเทศ –Procurement การจัดหา –Finance การเงิน * Strategic Asset ทรัพย์สินเชิงกล ยุทธ์ * Core Process กระบวนการหลัก

16 15 New Paradigm Strategy Customer Interface Core Strategy Strategic Resources Value Network Customer BenefitConfigurationCompany Boundaries

17 16 Network Customer = Product or Service 1. Core Competency 2. Strategic Asset 3. Core Process New Paradigm SWOT

18 17 Matching for Strategic Fit การสร้างความสอดคล้อง Environmental Change / Strategic Resources การเปลี่ยนแปลงสภาพแวดล้อม / ทรัพยากรเชิงกลยุทธ์

19 18 Concept of Vision 1.Strategic Direction 2.Personal View of The future 3.Capacity to foresee the changing situation in the future - Visionary Leadership - Organic Thinking

20 19 VISION A Vision Statement Describes What the Organization Would Like to Become - What will we be ? - Where will we be ? [ Strategic Direction ]

21 20 MISSION A Mission Statement Describes What the Organization is Now - What are we now ? - Where are we now ? [ Strategic Positioning ]

22 21 The Mission Statement promotes a sense of shared expectations in employees and communicates a public image to important stakeholder groups in the company’s task environment. “It tells who we are and what we do as well as what we would like to become.” It may also include the firm’s philosophy or core value.

23 22 QUALITY OF VISION 1.Simple 2.Communicative 3.Commitment 4.Long Lasting 5.Challenging But Realistic [ Achievable ]

24 23 Cases in Vision and Mission Case 1 :New Port News Shipbuilding’s Mission Statement “ We shall build good ships here – at the profit if we can – at the loss if we must – but always good ships. ”

25 24 “ To improve the quality of home life by designing, building, marketing, and servicing the best appliances in the world.” Case 2 : Maytag Corporation’s Mission

26 25 Vision “Harley Davidson,Inc. is an action-oriented,international company, a leader in its commitment to continuously improve our mutually beneficial relationships with stakeholders [ customers, suppliers,employees, shareholders, governments and society ] We believe the key to success is to balance stakeholders’ interests through the empowerment of all employees to focus on value-added activities.” Case 3 :Harley Davidson’s Vision and Mission

27 26 Mission “ We fulfill dreams through the experience of motorcycling, by providing to motorcyclists and to the general public an expanding line of motorcycles and branded products and services in selected market segments.”

28 27 “ เรามุ่งมั่นที่จะเป็นธนาคารที่ให้บริการครบวงจรชั้นนำของประเทศ มีความแข็งแกร่งทางการเงิน มีสมรรถภาพระดับสากลในการให้บริการ ลูกค้าทุกกลุ่ม มีผลิตภัณฑ์ทางการเงินที่สำคัญครบถ้วน... ด้วยการทำงานเป็นทีมเดียวกันของกลุ่มการเงินไทยพาณิชย์ ” Case 4 : พันธกิจของธนาคารไทย พาณิชย์ [ Siam Commercial Bank’s M ission]

29 28 Case 5 : วิสัยทัศน์และพันธกิจของ การไฟฟ้าฝ่ายผลิต Vision : เป็นองค์กรชั้นนำในภูมิภาค อาเซียน Mission : ผลิตและจำหน่ายไฟฟ้าอย่างมี ประสิทธิภาพ และคำนึงถึงสภาพแวดล้อม

30 29 Case 6 :AIS’s Vision Statement Vision “ AIS เป็นผู้นำที่มีพลวัตระดับแนว หน้าในด้านเทคโนโลยี นวัตกรรมใหม่ ๆ และการให้บริการที่มีคุณภาพเหนือระดับ ในธุรกิจ โทรคมนาคมไร้สาย ”

31 30 Case 7 :True Corporation’s Vision “ ยุทธศาสตร์และวิสัยทัศน์ของ ทรู คือ การ เป็นผู้ให้บริการด้านการสื่อสารครบวงจรและ มุ่งตอบสนองลูกค้าเป็นหลัก อีกทั้งยังเป็นผู้ ให้บริการหนึ่งเดียวของประเทศที่สามารถ ให้บริการโทรศัพท์พื้นฐาน ระบบสื่อสารไร้ สาย อินเทอร์เน็ตความเร็วสูง และ ผลิตภัณฑ์และบริการด้านเนื้อหาต่างๆ อย่างหลากหลาย ”

32 31 Case 8 : วิสัยทัศน์และพันธกิจของ ปตท. VISION The leading petroleum exploration and production company with operational excellence, international best practices, and world-class competitive strengths MISSION To conduct our core business by operating and investing in petroleum exploration, development, production, and strategic related business in Thailand and overseas

33 32 Case 9 : วิสัยทัศน์และภารกิจของ DTAC วิสัยทัศน์ของเรา ดีแทค จะเป็นบริษัทสื่อสารโทรคมนาคมที่ประชาชน เจาะจงเลือกใช้บริการ ทุกเมื่อที่ต้องการสื่อสารถึง กัน อย่างมีประสิทธิภาพ ทั้งในการดำเนินธุรกิจและ ในชีวิตประจำวัน ภารกิจของเรา ดีแทค จะเป็นบริษัทสื่อสารโทรคมนาคมชั้นนำระดับ โลก ที่ เข้าถึงความต้องการของผู้บริโภค และนำเสนอ นวัตกรรมใหม่ๆ รวมถึงการบริการที่ดีที่สุด เพื่อ ตอบสนอง ความต้องการของลูกค้าได้อย่างฉับไว สร้างบรรยากาศการทำงานที่เปิดโอกาสเต็มที่ให้ พนักงานได้แสดงความสามารถ และเติบโต รวมถึง ให้ผลตอบแทนที่เหมาะสมกับผลการปฏิบัติงาน สร้างความมั่นใจให้กับลูกค้า ผู้ถือหุ้น นักลงทุน และทุกฝ่ายที่เกี่ยวข้อง

34 33 Case 10 :Starbucks’Mission Statement “ Establish Starbucks as the premier purveyor of the finest coffee in the world while maintaining our uncompromising principle while we grow ” Six Guiding Principles : 1.Provide a great work environment and treat each other with respect and dignity 2.Embrace diversity as an essential component in the way we do business.

35 34 3. Apply the highest standard of excellence to the purchasing, roasting and fresh delivery of our coffee 4. Develop enthusiastically satisfied customer all the time 5. Contribute positively to our community and our environment 6. Recognize that profitability is essential to our future success

36 35 Case 11 : Vermont Teddy Bear’s Mission Statement “The Vermont Teddy Bear provides our customers with a tangible expression of their best feelings for their family, friends, and associates. We facilitate, communicate,and therefore participate in caring events and special occasion that celebrate and enrich our customers’ life experience. Our products will represent unmatchable craftsmanship balanced with optimal quality and value. We will strive to wholesomely entertain our guests while consistently exceeding our external and internal customer service expectations.

37 36 The Vermont Teddy Bear Brand represents the rich heritage of the “ Great American Teddy Bear” begun in We are the stewards of a uniquely American tradition based on the best American virtues including compassion, generosity, friendship, and a zesty sense of whimsy and fun.”

38 37 Case 12 : วิสัยทัศน์ของ ธนาคาร Vision : เป็นสถาบันการเงินชั้นนำของ เอเชีย Mission: 1. มีการบริหารที่ดีที่สุด 2. มีการบริการที่เยี่ยมที่สุด 3. มีกำไรมากที่สุด 4. มีเทคโนโลยีที่ดีมี่สุด 5. มีนวัตกรรมที่มากที่สุด

39 38 Harley Davidson “ More Than A Motorcycle ” “ Fulfilling Dreams ” Vermont Teddy Bear “ A Lifetime Emotional Symbol of Love and Care ” Starbuck “ Third Home ” Carnival “ Funship”

40 39 Personal Vision Creation 1.Information 2.Knowledge 3.Strategic Thinking - Game Theory - Organic Thinking

41 40 Corporate Vision Creation 1.Strategic SWOT 2.Identify Strategic Issues 3.SWOT Matching

42 41 Growth Stability Retrenchment Corporate Strategy Business Strategy Functional Strategy CostDifferentiation HR Marketing Production IT PR Finance R&D

43 42 1.Concept 2.Scope 3.Brand Competency SpaceNetwork Space Efficie ncy Differen tiation Strategy Benefit 1.Concept 2.Scope 3.Brand Synergist Customer Cognitive Space Fit

44 43 Strategic Positioning Co st Differen tiation

45 44 Target ObjectiveKPI123Responsible 1. Increase Efficiency % Cost per unit 10 %6 %4 % 2.Enhance Quality ISO900214,00018,000 3.Improve Personnel Hr/year/ employee training 10 hrs11hrs12 hrs KPI -Objective

46 45 KPI – Strategy Objective : Increase Efficiency Target Strategy KPI123Responsible 1. Production Efficiency % waste0 % 2.Inventory Management Efficiency Inventory Turnover 6 days5 days 3. Purchasing % per unit decrease 10 %8 %6 %

47 46 KPI – Strategy Objective : Enhance Quality Target Strategy KPI123Responsible 1. Hiring Consultant TimingWithin Jan 2.Training DurationFeb-Jun 3.Implementin g DurationJuly- Dec

48 47 KPI – Action Plan Strategy :Hiring Consultants Action PlanKPI1 q2q3q4qResponsible 1. Listing Potential Consultants TimingFirst week of Jan 2.SelectingTimingWithin second week of Jan 3.EmployingTimingWithin Jan


ดาวน์โหลด ppt 1 Strategic Planning Process กระบวนการในการทำแผนกล ยุทธ์ Assoc. Prof. Dr. Somjai Phagaphasvivat.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google