งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

งานนำเสนอกำลังจะดาวน์โหลด โปรดรอ

Thai Manufacturing Sector: Minority Reports Dr. Somchai Harnhirun Deputy Director general Office of Industrial Economics Ministry of Industry 11/07/571.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


งานนำเสนอเรื่อง: "Thai Manufacturing Sector: Minority Reports Dr. Somchai Harnhirun Deputy Director general Office of Industrial Economics Ministry of Industry 11/07/571."— ใบสำเนางานนำเสนอ:

1 Thai Manufacturing Sector: Minority Reports Dr. Somchai Harnhirun Deputy Director general Office of Industrial Economics Ministry of Industry 11/07/571

2 Contents 1.Current Facts 2.Challenges in fast moving and complex world 3.Where we are heading to? 11/07/572

3 Contents 1.Current Facts 2.Challenges in Fast moving and complex World 3.Where we are heading to? 11/07/573

4 Source: Office of the National Economic and Social Development Board (NESDB) (GDP at Current Market price ) 2008* Manufacturing GDP is approximately 3 trillion baht in 2008 Foods, Electronics and Automotive sectors dominate manufacturing GDP

5 Source: Ministry of Commerce and Customs Department Share of Export

6 Source: Ministry of Commerce and Customs Department Share of Import

7 ดัชนีผลผลิตภาคอุตสาหกรรมใน พ.ค./52 ติดลบน้อยลงเป็นเดือนที่ 4 M-o-M seasonal adjust

8 ดัชนีผลผลิต ภาคอุตสาหกรรมราย สาขา

9

10

11 Growth Rate of MPI YOY growth Source: Office of Industrial Economics

12 Exports Led Growth Source: Office of Industrial Economics MPI Growth

13 สำนักวิจัยเศรษฐกิจอุตสาหกรรม ( สว.) สำนักงานเศรษฐกิจอุตสาหกรรม กระทรวงอุตสาหกรรม Industrial Leading Composite Index ครึ่งปีปีแรกหดตัวร้อยละ ครึ่งปีหลังหดตัวร้อยละ -11.3

14 ประจำเดือนกรกฎาคม The Early Warning System of Industrial Economics: EWS-IE OIE: The OFFICE OF INDUSTRIAL ECONOMICS  EWS-IE เป็นระบบเตือนภัยที่พัฒนาขึ้นโดยใช้ แบบจำลองโลจิท (Logit Model) ซึ่งสามารถเตือนภัย รายเดือนได้ล่วงหน้า 2 เดือน ระบบเตือนภัยเศรษฐกิจอุตสาหกรรม (The Early Warning System of Industrial Economics: EWS-IE) เดือนกรกฎาคม 2552 EWS-IE มีสัญญาณเศรษฐกิจภาคอุตสาหกรรม อยู่ในเกณฑ์ผิดปกติ เมื่อพิจารณาจากตัวแปรชี้นำเศรษฐกิจอุตสาหกรรมในเดือน พฤษภาคม 2552 พบว่ายังคงหดตัวต่อเนื่อง โดยเฉพาะในส่วนของ มูลค่าการนำเข้าวัตถุดิบ รวมไปถึงดัชนีการลงทุนภาคเอกชนนั้น มีทิศ ทางการหดตัวสูงขึ้น โดยหดตัวร้อยละ และ จากร้อยละ และ ตามลำดับ อย่างไรก็ตามทิศทางการหดตัวของตัว แปรชี้นำบางตัวเริ่มส่งสัญญาณดีขึ้น โดยมีทิศทางการหดตัวในอัตรา ที่ชะลอลง ได้แก่ มูลค่าการนำเข้าสินค้าทุนและดัชนีอุปโภคบริโภค ภาคเอกชน ที่หดตัวร้อยละ และ -4.7 ซึ่งเป็นการหดตัวที่ชะลอ ลงจากเดือนก่อนที่หดตัวร้อยละ และ -5.3 ระบบเตือนภัยเศรษฐกิจอุตสาหกรรม (The Early Warning System of Industrial Economics: EWSIE)

15 ที่มา : สศช. กระทรวงพาณิชย์ และธนาคารแห่ง ประเทศไทย Crisis Bail Out

16 อัตราการขยายตัว ร้อยละต่อปี ปี 2551 Q4/51Q1/52Q2/52f ปี 2552f GDP รวม (-4.0) – (-3.0) GDP ภาคอุตสาหกรรม (-10.0) – (-8.0) ดัชนีผลผลิตอุตสาหกรรม (-12.0) – (-10.0) อัตราการใช้กำลังการผลิต – การส่งออก (2M- Q2) (-19.0) – (- 15.0)* สรุปตัวเลขเศรษฐกิจ อุตสาหกรรม คาดว่าภาคการผลิตอุตสาหกรรมในไตรมาสที่ 2 ยังมี โอกาสที่จะลดลงในอัตราน้อยกว่าในช่วงไตรมาสแรก F คาดการณ์โดย สศอ. * คาดการณ์โดยกระทรวง พาณิชย์

17 Export Structure remains the same as last decade Million $US Source: Ministry of Commerce and Customs Department 1. Computers and components2,598.4 (2) 18,384.2 (1) 2. Automotive and components551.6 (17) 15,587.7 (2) 3. Electrical Circuit1,410.2 (5) 7,241.3 (5) 4. Rubber1,157.1 (9) 6,791.7 (6) 5. Television, radio and components892.7 (11) 3,150.3 (16) 6. Apparels and Clothing3,551.5(1) 3,088.4 (17) 7. Rice1,307.2 (7) 6,204.1 (7) 8. Jewelry1,758.9 (3) 8,270.3 (3) 9. Canned and processed sea food1,210.0 (8) 3,905.6 (13) 10. Rubber products454.4 (20) 4,550.4 (10) 11. Mechanical Machines715.1 (14) 4,240.1 (12) 12. Plastic products1,371.8 (6) 2,692.5 (18) Total16, ,106.6 % of total exports Total Exports37, ,841.28

18 ประเทศไทยในเวทีโลก ปี  ความสามารถในการ แข่งขันโดย เปรียบเทียบ (RCA) ยังอยู่ในระดับต่ำ จำเป็นต้องพัฒนา ทางด้าน Productivity

19 Export Share by Region ASEAN(9)EU(27)USAJAPANCHINA Manufactur ing Sector Total A Shift of Market Portfolio -Rely on ASEAN - Other Markets are China, India and Middle East

20 Contents 1.Current Facts 2.Challenges in fast moving and complex world 3.Where we are heading to? 11/07/5720

21 P-E-E-G-S Political: Economics: Environment: Governance: Social:

22 Politics A Zero Sum Game Government Stability Policy Consistency Tighter Regulations On Environment

23 Economics Domestic market FDI Resources Exports 64 million GNP per capita (US$): 3,400 AFTA: 2010 ASEAN+3, +4 and APEC Exports Economies of Scale and Economies of Scope

24 Beyond the Boundary 11/07/5724 ASEAN JTEPA TAFPA TH-NZ FTA EFTA PERU CHINA

25 ASEAN 2010 Freer Capital Mobility (Investment) Tariff Reduction (Mostly) into 0% Other trade facilitation improvement

26 Governance Corruption (58) Effectiveness of Legal System (34) Effectiveness of Enforcement Policy (35) Transparency of Accounting (20) Regulatory Quality and Enforcement (21) “Globalization Index” Foreign Affair Journal

27 Figures tell it all

28 Not easy to get workers

29 Social Income Distribution Rural Development Social Net EU FLEG(T)

30 Environment Safety Energy Saving Alternatives of Fossil Green Cost Effectiveness Communities’ awareness Environmental Concern

31 Contents 1.Current Facts 2.Challenges in fast moving and complex world 3.Where we are heading to? 11/07/5731

32 What are we wishing for? Innovation Corporate Social Responsibility Internationalization Productivity Demand Driven Survival Kit Mass Collaboration Based on Knowledge People Focus Share and Care

33 Productivity Source: NESDB and OIE We put more capital and work harder, but not smarter For sustainable growth in the future, productivity may be an answer. Solow’s Residual Makes it Better, Faster, and Cheaper Productivity Skills Management Cooperation(Cluster/GVC) Technology Machines

34 Life After Crisis Resource Driven Capital Driven Knowledge Content Sophistication Mass production Technology Driven Knowledge Driven Mass Customization ? People Share Collaboration

35 In the Longer-run Moving Toward Molecular Economy (Nano / Bio / Material) Innovation / R&D Driven Products Value Creation Production Marketing R&D Move to the new point in GVC or become super OEM Time for Change

36 Internationalization Build from the grass root in order to make use of comparative advantages Improve and enable factors for creating value and competitiveness Regional Global Neighborhood Local International Competitiveness Efficiency Cost effective Productivity Innovation

37 MNC in Automotive Industry ดัดแปลงจาก Booz Allen&Hamiton MNCs Lead Firms ThaiFirms MNCs MNCs การศึกษาของสำนักวิจัยเศรษฐกิจอุตสาหกรรม สศอ. และ สวค.

38 Value Chain ของอุตสาหกรรม ผลิตภัณฑ์ยาง MNCs Lead Firms ThaiFirms การวิจัยและพัฒนา MNCs Lead Firms การศึกษาของศูนย์ปฎิบัติการเศรษฐกิจอุตสาหกรรม การศึกษาของศูนย์ปฎิบัติการเศรษฐกิจอุตสาหกรรมและ สวค.

39 Value Chain ของอุตสาหกรรมสิ่งทอ และเครื่องนุ่งห่ม Value Chain ของอุตสาหกรรมสิ่งทอ และเครื่องนุ่งห่ม ดัดแปลงจาก Gereffi and Memedovic (2003) R&D and Design MNCs ThaiFirms MNCs Lead Firms MNCs MNCs การศึกษาของศูนย์ปฎิบัติการเศรษฐกิจอุตสาหกรรมและ สวค.

40 Corporate Social Responsibility Doing Business in 360 degree concerns Customers Community And Society Labor Share- Holders

41 Corporate Social Responsibility CSR must not be implemented as social marketing, or trade barrier. It should be used for the sake of Society.

42 Demand Driven Customer Relationship Management Resources Production Consumers Making what they want Creating their want Reverse thinking backup by research Forward looking

43 Minority Reports Customers: Access to More Information: fast and less cost Health Conscious Value Price: Multi-purposed, Identity, Quality, Moving Up Dynamic in Behavior

44 คลอลา เจน - อี คลอลาเจน - วิท - ซิงค์ คลอลาเจน - โค คิวเทน ซุปไก่ผสมแร่เหล็กและ วิตามิน E

45 THANK YOU FOR YOUR KIND ATTENTION Dr. Somchai Harnhirun Deputy Director general Office of Industrial Economics Ministry of Industry 11/07/5745


ดาวน์โหลด ppt Thai Manufacturing Sector: Minority Reports Dr. Somchai Harnhirun Deputy Director general Office of Industrial Economics Ministry of Industry 11/07/571.

งานนำเสนอที่คล้ายกัน


Ads by Google